Zaměstnanecké benefity – komplexně
Většina firem v České republice, ale i v okolních státech využívá možnost poskytování zaměstnaneckých sociálních výdajů a benefitů nejen jako motivační prvek ke stabilizaci stávajících zaměstnanců, ale také k získávání zaměstnanců nových. Zaměstnanecké benefity mnohdy vypovídají i o postavení firmy, jejím ekonomickém zázemí a jejím zájmu o zaměstnance.
Některé z benefitů jsou lety tak zažité, a jiné zase jsou dány dokonce jinými právními předpisy, takže je zaměstnanci vlastně považují za naprostou samozřejmost. Jsou to především náklady na bezpečnost práce, závodní preventivní péči, stravenky, ale i možnost používání mobilního telefonu, služebního notebooku a využití možnosti dalšího vzdělávání nebo příspěvky na penzijní či životní pojištění. Dokonce by se dalo říci, že pokud zaměstnanec používá počítač firmy nebo telefon k vyřizování svých soukromých záležitostí, je to svým způsobem druh benefitu.
Cestovní náhrady – daňové souvislosti
Pracovní cesty zaměstnanců jsou poměrně časté, ať už jde o kratší nebo delší výkony práce mimo jejich pravidelné pracoviště v tuzemsku nebo v zahraničí. Při těchto cestách vznikají přímé či nepřímé zvýšené výdaje, zejména na dopravu a stravování. Je nasnadě, že tyto soukromé výlohy by měl nahradit zaměstnavatel, který přikázal vykonání pracovní cesty. O jaké minimální cestovní náhrady se jedná? Jak se vypočtou? Nárok na cestovní náhrady vzniká nejen u pracovních cest, ale také v některých dalších, věcně obdobných případech, jako je například přeložení nebo dočasné přidělení zaměstnance.
„Státní“ kategorie a dohody ve zdravotním pojištění v roce 2020
Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr představují již dlouhá léta poměrně intenzivně využívaný pracovněprávní institut, jakkoli je v ustanovení § 74 odst. 1 zákoníku práce stanoveno, že plnění svých úkolů má zaměstnavatel zajišťovat především prostřednictvím zaměstnanců v pracovním poměru. Z obecného pohledu lze konstatovat, že přínos dohod spočívá pro zaměstnavatele především v jejich flexibilitě, tedy v možnosti operativně zapojit zaměstnance k výkonu práce podle potřeb zaměstnavatele. Jaké jsou jejich další výhody? Musí být každá dohoda uzavřena písemně?
Nemovitosti z pohledu ZDP
Jak uplatnit daně z příjmů v případě nemovitých věcí? Kdy nelze uplatnit odpisy v prokázané výši? Jaký je rozdíl mezi opravou a technickým zhodnocením? Jak řešit různé situace? Např. využití nemovitých věcí k výkonu samostatné činnosti a k nájmu z pohledu daně z příjmů, daňové odpisování nemovitých věcí, zdanění příjmů z nájmu nemovitých věcí a bytů, využití nemovitých věcí zahrnutých ve společném jmění manželů a v rámci spoluvlastnictví k podnikání, daňové řešení oprav a technického zhodnocení na nemovitých věcech a na najaté nemovité věci, nákup a prodej pozemku, tvorba a čerpání rezerv na opravy nemovitých věcí, vymezením pachtu a jeho daňové řešení. Na všechny tyto dotazy a mnoho dalších zjistíte odpovědi v tomto příspěvku.
Klíčová slova:
-
-
Benefity, zaměstnanec, preventivní prohlídka, stravování, vzdělávaní, firemní mobil, home ofiice
-
Cestovní náhrady, daň z příjmů, stravné, cestovní výdaje, zaměstnanec, zaměstnavatel, firemní automobil
-
Zdravotní pojištění, dohody, zákoník práce, hromadné oznámení zaměstnavatele, rozhodné období
-
Nemovitost, pach, pozemek, ZDP, nájem, oprava, technické zhodnocení, rezerva