Na pozadí "portrétů" pěti uměleckých solitérů, v českém prostředí neznámých či málo reflektovaných, nabízí kniha překvapivý pohled na vývoj moderní malby v kontextu dobových filosofických koncepcí a bouřlivých politických událostí.
Jak autor předesílá, všechny zvolené tvůrce stravoval jistý druh posedlosti - ať již šlo o téměř freudiánskou posedlost introspekcí u Helene Schjerfbeckové, podivnou směsici nietzscheovské agresivní energie a temných vášní u Ernsta L. Kirchnera a Otto Dixe, nekritickou víru v komunismus u Ernesta Neuschula či posedlý voyerismus u Edwarda Dwurnika. Všichni vytvořili uhrančivá a fascinující díla, jež znepokojují svou vnitřní rozporuplností, díla vypovídající o situaci člověka ve složité době a v mezních životních situacích. Jsou to díla odkrývající mnoho zasutých skutečností a vášní, ale často i odrážející celou řadu dobových intelektuálních zmatků a ideologických pomýlení.
Silné téma, mimořádné osudy a fascinující obrazy v nové knize Františka Mikše, volně navazující na jeho předchozí práce Jiná modernita (2013) a Rudý kohout Picasso (2015).