Publikace přináší konfrontaci českých a slovinských představitelů expresionismu v prvním dvacetiletí dvacátého století na pozadí německých zakladatelů tohoto směru. Sleduje jejich společná východiska i rozdíly při přijímání expre¬sionistických forem a avantgardní estetiky obecně. U obou národů současně s národní emancipací probíhal boj za emancipaci uměleckého projevu. Evropské umění někdejších impérií se tříštilo a v metropolích vznikalo mnoho nových stylů a směrů. Kulturní styky mezi českým a slovinským prostorem (které lze sledovat již od středověku) se v této době upevnily. Ve slovinském prostoru se v nové společenské konstelaci stal prvním „identifikačním“ směrem expresionismus. V mnoha ohledech byl zprostředkován Prahou, která představovala pro slovinské výtvarné umělce od konce 19. století až do doby kolem roku 1930 důležitou křižovatku, místo, kde mohli studovat a utvářet svůj styl po obsahové i formální stránce. Publikace přináší dosud nezpracované téma středoevropského kulturního kontextu.
Česko – anglická publikace vydaná ke stejnojmenné výstavě „Tváře expresionismu (1905 – 1925). Slovinsko – Čechy - Německo“, uspořádané v Galerii Středočeského kraje (GASK) ve spolupráci s Galerií Božidar Jakac, Kostanjevica na Krki (Slovinsko) v roce 2019.
Editorka: Adriana Primusová
Autoři odborných statí:
Janina Dahlmanns (Berlín): Most k novým břehům umění. Umělecká skupina Die Brücke a německý expresionismus
Robert Simonišek (Kostanjevica na Krki): Slovinští expresionisté – nepostižitelné umělecké osobnosti
Marie Rakušanová (Praha): Co je „expresionismus“ v českém umění?
Obrazový katalog vystavených prací
Stručné biografie umělců
Předmluva: Goran Milovanović (GBJ), Richard Drury (GASK)