Doba se zásadně proměnila a o vzdělávání mluví dnes snad každý. Mnohé komentáře pod články se vzdělávací tematikou – a především pak pod rozhovory o vzdělávání – nejsou příspěvky do diskuse, ale mají spíše podobu osobních urážek a emočních výlevů. Vést diskusi je složité a týká se to i vedení rozhovorů. Málokdo si přitom uvědomuje, že na kvalitní rozhovor jsou vždy potřeba dva, přičemž ten, kdo se dotazuje, je stejně tak důležitý jako ten, kdo odpovídá.
Knížka, kterou vám chceme představit, přispívá k poznávání toho, co je důležité jak pro úspěch každého žáka, tak ke kultivaci diskuse o vzdělávání v České republice. Silvie Pýchová i dotazovaní se v oblasti vzdělávání pohybují dlouho a znají toto prostředí z různých stran. A jsou zvyklí sdělovat i naslouchat. Všechny rozhovory přitom spojuje jediné centrální téma: Úspěch pro každého žáka. Na jedné straně jsou si tedy zpovídaní lidé v mnohém podobní, na straně druhé každý z respondentů zdůrazňuje trochu jiný aspekt. Pro jednoho z respondentů je to přivést k systematické a smysluplné práci i nejvíce znevýhodněné žáky, pro dalšího to, aby se každý žák učil naplno a s radostí. Pro jiného je to pak zejména podpora učitelů, aby také oni ve své práci prožívali úspěch. Všichni z dotazovaných jsou přitom praktici, kteří z nadhledu reflektují svoji zkušenost.