Naděje však pohasíná v momentě, kdy je v bazénu nalezen oběšený favorizovaný plavec. Okolnosti jeho smrti jsou matoucí. Zapřisáhlý abstinent zemřel s nadměrnou hladinou alkoholu v krvi a navíc se zdá se na poslední chvíli před smrtí zbavil svého ikonického účesu. Dalším hřebíčkem do rakve olympijského vítězství je pak úmrtí nadějného vzpěrače za politicky kontroverzních okolností, jež pokud by prosákly na veřejnost, tak by vyvolaly skandál, který momentálně Čína nemůže potřebovat. Policejní oddělení jedna se tedy podrobnosti o případu pokouší ututlat a pouští se do vyšetřování smrtí, ze kterých se nakonec vyklubou vraždy, které spolu souvisí, i když nikdo zatím nemá ponětí jak.
Série Čínských thrillerů si Běžkyní připisuje již páté pokračování a není tedy překvapením, že se i tentokrát čtenáři shledávají s oblíbeným detektivem Li Jenem, snad trochu chladným a odtažitým, ale disciplinovaným a milujícím mužem odhodlaným pro svůj vysněný život obětovat vše, na čem mu záleží nejvíc. Jeho soužití s americkou soudní lékařkou Margaret Campbellovou je trnem v oku jeho nadřízeným i těm nejvýše postaveným v zemi. V Číně je nepřípustné, aby policista měl vztah podobný tomu jeho. A všichni to Li Jenovi dávají okatě najevo.
Po odskoku, kterým byl Hadohlavec díky přesunu na americkou půdu, se Li Jen a Margaret opět vrací do Pekingu, jehož lákavé prostředí prodchnuté čínskými reáliemi dává Běžkyni oproti předchozímu dílu značnou výhodu. Prostředí asijské metropole Mayovi svědčí, stejně jako jeho postavám i tónu vyznění jeho příběhu. Dýchne na vás nezaměnitelnou atmosférou a s ničím se jako obvykle nemaže. Nekorektní humor, explicitní scény z pitevny i míst činu a sprostý jazyk jsou již přirozenou součástí Mayových knih. Detailní popisy míst, kde se odehrály vraždy, jsou jako obvykle nechutné, krvavé a surové. May nenechává moc prostoru pro chlácholivou nevědomost. Fantazie se možná i proti vůli čtenáře roztáčí na plné obrátky a vy v nose cítíte štiplavý a těžko definovatelný nasládlý pach místa činu, ze kterého slzí oči.
Odlišná mentalita je pro Evropana možná lehkým kulturním šokem. May šikovně využívá kontrastů, kterými zdůrazňuje, jak blízko k sobě mají luxus a chudoba. Autor se často uchyluje k popisným pasážím, které však nenudí, naopak slouží ke čtenářovu lepšímu prožitku a paradoxně se starají o přiblížení situací čtenáři a jeho intenzivního vtažení do víru událostí. Autor do napjatého období před olympiádou v Pekingu, která příběh zasazuje do časového rámce, šikovně komponuje problematiku dopingu, národní hrdosti, diverzity, integrace, korupce ale i mafiánských gangů. Přesvědčivě vykresluje nervozitu a napětí celého národa a opět pomocí kontrastů zdůrazňuje váhu přisouzenou obyvateli olympiádě v porovnání s přísným režimem v celé zemi. Politika jednoho dítěte či problémovost vztahu s cizincem je pro většinu lidí spíše jakýmsi středověkým přežitkem.
Běžkyně zdatně sekunduje předchozím Mayovým příběhům. Nezaostává ani nijak nevyčnívá. Zajímavý rozměr jí dodává Margaret ochuzená o svou práci, své záchranné lano, na které celý život spoléhala a zároveň chystající se na zcela novou roli. Stejně tak povedené je začlenění rodičů obou hlavních hrdinů, dusících se předsudky i poté, co se Margaret s Lim dali dohromady, což je při výchově, které se jim dostalo celkem s podivem. Běžkyně je zdařilým pokračováním pohodlně zaběhnuté ságy. Navnadí vás na další díly a v případě, že ty předchozí zatím neznáte, vám dá impuls k přečtení kompletního Mayova repertoáru. Tenhle chlap totiž umí psát. Má mnoho tváří, spousta rolí, nepřeberné množství nejrůznějších prostředí a ve všech je jako ryba ve vodě. Přesvědčte se sami a jistě mi dáte za pravdu.
Hodnocení: 80 %
Autor: Kateřina Chybová
Správa cookies
Webové stránky používají k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklam soubory cookie. Využíváním našich služeb souhlasíte s používáním cookies.