Dagmar Pecková: „Tahle kniha je něco úplně jiného.“

archiv revue
Dagmar Pecková, hvězda operní scény, nás překvapuje svou novou knihou Ty vole se neříká, která vychází 20. listopadu v Nakladatelství Kazda. S typickou upřímností a humorem sobě vlastním odhaluje zákulisí svého života i umělecké kariéry. V tomto exkluzivním rozhovoru se dozvíme, co ji přivedlo k psaní, jak se vyrovnává s výzvami uměleckého života a proč se nebojí být kontroverzní. Od osobních ztrát po profesní úspěchy, od operních árií po divadelní prkna – Dagmar Pecková nám nabízí nečekaně otevřený pohled do svého světa.
Paní Pecková, co vás inspirovalo k napsání knihy s tímto neobvyklým názvem?
Bylo to více věcí najednou. Ale tou nejdůležitější zřejmě bylo virtuální setkání s paní Renatou Holčákovou, která po mě chtěla texty do Cyrilometodějského kalendáře. Krátké příběhy z mého života. Pár jsem jich napsala. Renata byla mile překvapena úrovní mého psaní a ponoukla mě psát dál. Pak se jako z čistého nebe objevil pan vydavatel Kazda. Slovo dalo slovo, moje příběhy se mu líbily. Začala jsem tedy psát další. A během měsíce byla kniha na světě. O mne vyšly už dvě životopisné knihy se dvěma různými pohledy na mou osobnost, ale tahle kniha je něco úplně jiného.

Pro koho je vaše kniha především určena a proč by si ji čtenáři měli přečíst?
Myslím, že bych to jakkoli generačně neurčovala. Lidé se nedozví jen zajímavosti z mého života, ale také zjistí, co všechno stojí v pozadí za pozlátkem slávy. I když si myslím, že jsem stále držela jakousi příznivou laťku na hraně ironie a depresívních okamžiků je zde pomálu.

Jaké poselství byste chtěla, aby si čtenáři z vaší knihy odnesli?
Snad si uvědomí, že dosáhnout v jakémkoli uměleckém oboru těch nejvyšších met stojí fyzické i duševní úsilí a „obyčejný” život, kam patří partnerství, nebo mateřství, je kolikrát až v dalším plánu. Kor u žen. A ano, mluvím o konci 20. a začátku 21. století.


Jak se liší psaní knihy od vaší běžné umělecké činnosti jako operní pěvkyně a herečky?
Na jevišti, ať už operním nebo činoherním, jsem interpret. Když píšu, jsem autor. 

Existuje nějaký příběh z knihy nebo pasáž, na kterou jste obzvláště hrdá?
Nevím. Příběhy mapují můj život od mých čtyř let až po současnost. Možná ta moje ironie, kterou ne úplně všichni snášejí a kvůli které už jsem měla pár popotahovaček. Ale já si prostě nemohu pomoci.

Bylo pro vás nějaké téma v knize obzvláště náročné zpracovat?
Smrt obou rodičů… Moje vyhoření... Ale vlastně to jednomu strašně moc pomůže, když si musí srovnat všechna slova do formy a prostě jen prakticky napsat, co se tehdy v duši odehrálo. Jak říkají psychologové: vypsat se z toho. 

Jak ovlivnila vaše mezinárodní kariéra pohled na témata, o kterých píšete?
Pohled na to naše české pinožení zvenku. Neplakat nad „rozlitým mlíkem” a prostě konat. I když se jedinec dostane do problému, který se v tu chvíli zdá konečný a bezvýchodný, časem pochopí, jak dobře to s ním „život” myslel. A že rčení všechno zlé je pro něco dobré má své opodstatnění. Nestěžovat si – to je takový náš národní sport. Nezávidět. Prostě se snažit být lepší. To by v tom byl čert, aby nás to z toho gauče nezvedlo.

Co vás v současné době nejvíce naplňuje? Jaké máte plány do budoucna, ať už v hudbě nebo třeba v divadle?
Nedávno uvedlo Městské divadlo Mladá Boleslav divadelní hru Marka Epsteina Milena. V režii Adély Stodolové v ní hraji hlavní roli Mileny Jesenské. Moji dceru Honzu Krejcarovou hraje Lucie Matoušková. Je to příběh silných emancipovaných žen, který se odehrává přes celé 20. století. Od rozpadu Rakouska – Uherska přes běsnění fašismu i komunismu. Vyskytují se zde postavy jako Franz Kafka, Ernst Pollack, architekt Jaromír Krejcar nebo Egon Bondy. Myslím, že stojí za úvahu se do Mladé Boleslavi na jedno představení rozjet.

Jste nejen zpěvačkou, ale i herečkou. 
Jak jste vnímala rozdíly mezi těmito dvěma světy? Je pro vás činohra jiným druhem umělecké svobody, než jakou nabízí opera?
Opera umocňuje a zaměstnává veškeré lidské vjemy, když ji umíte poslouchat. Síla hudby na jevišti je nenahraditelná. Vždycky mně tam trochu chybělo absolutní herecké vyjádření. Což v činohře je. Nicméně ta hudba…

Text: Václav Kazda
Foto: Pavel Petruška
Nenechte si uniknout zajímavé články!
Informace o nových článcích, soutěžích, knihách a akcích Vám rádi pošleme e-mailem.
Související produkty
Čeština

Ty vole se neříká

0.0 0
398 326
IHNED odesíláme
Líbí se Vám tento článek? Sdílejte jej s přáteli.
zanechte komentář (zprávu)

Nejnovější články

Vyberte si z našich novinek a užijte si salvy smíchu při jejich hraní.
Kniha Japonské mýty – hrdinové, bohové, démoni a legendy od autorky Melanie Clegg představuje komplexní pohled na mytologický svět Japonska. V knize poznáme nejen známé příběhy o božstvech a hrdinech, méně známé legendy, ale také se dozvíme i něco o historii Japonska a to, jak mýty ovlivňují kulturu dodnes.
Příběh, který pohladí na duši. Nejkrásnější sen z tvorby známé německé spisovatelky Margit Steinborn, která je autorkou dojemných románů Nové nebe a Nová naděje, vychází v produkci nakladatelství Moba.