Remešská církevní provincie zahrnovala rozsáhlé území severovýchodní Francie a současné Belgie. Pod Remeš spadala tato biskupství: Amiens, Arras, Beauvais, Cambrai, Châlons-sur-Marne (dnes Châlons-en-Champagne), Laon, Noyon, Senlis, Soissons, Thérouanne a Tournai. Katedrály těchto diecézí mají značný význam pro osudy rané a vrcholné gotiky. Jejich katedrální huti představovaly jakousi laboratoř nápadů a tvůrčích řešení toho, co bylo v Německu ve 13. století označeno jako opus francigenum, což bychom volně přeložili jako francouzské umění. Speciální pozornost je v knize věnována katedrále v Amiensu, jedné z největších gotických staveb ve Francii, a Matyášovi z Arrasu, prvnímu stavitele katedrály sv. Víta, Václava a Vojtěcha na Pražském hradě.
Texty historika umění Petra Kováče doplňují studie nejvýznamnějších znalců evropského umění 12. a 13. století z České republiky, Francie, Německa a USA. Kniha obsahuje také antologii středověkých dokumentů, které se týkají stavební a umělecké praxe. Doplňkem je významná esej francouzského spisovatele Marcela Prousta Smrt katedrál. Fotografie v knize vznikly během studijních cest autora po Belgii, Francii, Itálii, Německu, Španělsku a Velké Británii. Šestý svazek završuje sérii Stavitelé katedrál. Všechny díly mají dohromady téměř 3500 stran a více než 3000 původních fotografií. Svými studiemi a články do nich přispělo 39 renomovaných historiků umění z devíti zemí světa.
„Do šesti dílů vydavatelské série Stavitelé katedrál historik umění Peter Kováč soustředil základní poznatky o Francii a Itálii jako o dvou velkých tvůrčích centrech latinské Evropy, která utvářela její uměleckou tvář v období 12. a 13. století, jež bylo pro dějiny tohoto kontinentu přelomové. Neznám žádný jiný srovnatelný knižní projekt.“ Prof. dr. Piotr Skubiszewski, emeritní profesor Varšavské univerzity v Polsku a Univerzity v Poitiers ve Francii, bývalý hlavní editor časopis Cahiers de Civilisation Médiévale.