Jablunkovské tunely představují z historického hlediska významné technické dílo železničního stavitelství. Svojí polohou v náročném terénu způsobovaly při výstavbě i údržbě po celá desetiletí nemalé potíže.
Dva jednokolejné tunely byly na hranicích Slezska a Slovenska postaveny v letech 1870 a 1916. Svoji polohou v náročném terénu způsobovaly při výstavbě i údržbě po celá desetiletí nemalé potíže. Kniha popisuje události kolem Jablunkovských tunelů od 19. až po 21. st. a má především dokumentační charakter. Zachycuje historický vývoj Jablunkovského průsmyku, kde byly oba původní tunely umístěny. Je v ní podrobně popsána i výstavba slezské části Košicko-bohumínské dráhy.
U stavby prvního tunelu jsou uvedena i podrobná fakta o nepředstavitelném úsilí tunelářů vybudovat tunel. Zajímává je historická epizoda spadající do období před vypuknutím 2. světové války, která je známá jako Jablunkovský incident.
Pro pochopení jednotlivých kapitol je hned na začátku publikace uvedena zmínka o zemském zřízení Těšínska v jednotlivých obdobích Rakousko-Uherska a Českoslovesnka, a podchycuje historický vývoj Jablunkovského průsmyku, kde byly oba původní tunely umístěny. Není zapomenuto ani na jednotlivé obce, přes které se postavila tehdejší parostrojní železnice.
Kniha kromě podrobné historie tunelů od jejich vzniku až do současnosti obsahuje také mnoho historických fotografií, faksimile stavebních plánů a dalších dokumentů. V příloze je uveden nejnovější přehled všech železničních tunelů v ČR.