Hrdinové dětských knih jsou jen málokdy skutečné postavy, většinou jsou smyšlené a autor do nich vkládá typizaci, prvky, které by měl hrdina mít, aby plnil zábavný nebo naučný úkol, jež si autor vytkl. Ale tak jako jsem použil svoji skutečnou vnučku Viktorku k vytvoření hlavní postavy dětské trilogie Dědečku, vyprávěj, je i Roko žijící hrdina knihy. S postavou Roka přišla autorka námětu Ambra Laban. Její dcera žije s manželem, rybářem, v Chorvatsku na ostrově Hvar a mají syna Roka, který právě nastoupil do první třídy. Použili jsme ho jako typického představitele chlapců jeho věku, je zvídavý, rád objevuje nové věci, vzdálené světy a zajímavé lidi. A tak jsme mu rostřednictvím kouzelné zlaté rybky umožnili poznat dvůr krále Ludvíka XIV. ve Versailles, Prahu v době Rudolfa II., vídeňský Schönbrunn Marie Terezie, setká se s papežem ve Vatikánu a dalšími historickými osobnostmi v jejich autentických prostředích. Proto se kniha jmenuje Rokovy
výlety do historie.
Jaké poučení si děti z knihy odnesou?
Je jich mnoho. Poznají velmi důvěrně slavné historické postavy, budou vědět mnohem víc o Rudolfovi II., Ludvíkovi XIV., královně Viktorii, císaři Diokleciánovi a dalších, než se učí ve škole. Seznámí se s jejich dobou, způsobem života, etiketou na královských dvorech, zjistí, co lidé tehdy jedli, jak se oblékali, jak postupně lidstvo objevovalo víc a víc, až do dnů, kdy žijeme v pohádkovém komfortu, kterého si ani nevážíme, protože nám chybí právě toto srovnání. Ale jakkoli se kniha jmenuje Rokovy výlety do historie, současně sledujeme Roka v jeho každodenním životě, doma, ve škole, Roko děti učí, jak se chovat k rodičům a ke starým lidem, ke spolužákům, prožíváme s ním příklady statečnosti a pomoci slabším.
Bude mít kniha nějaké pokračování, nebo stihl Roko procestovat všechna důležitá místa?
Takové otázky mají autoři knih a režiséři filmů nejraději. Kniha vyšla nedávno, budeme sledovat, jaký bude mít ohlas, jakou si získá oblibu. Ještě na ní neoschla tiskařská čerň, proto by bylo troufalé přemýšlet nad pokračováním. Radujme se z knihy, která je bohatá obsahem, krásně výtvarně a graficky vypravena, dokonale vytištěna a svázána, buďme rádi, že děti dostávají do ruky kvalitní a hodnotné dílo, které jim pomůže objevovat svět a hodnoty, které naše civilizace vyznává.
Nic se nevyrovná tištěné knize. Když vezmete do ruky novou knihu, vnímáte ji všemi smysly, její povrch, rozměry, obálku, ilustrace, písmo, grafiku, ba i vůni, objevujete ji, otvíráte ji, listujete. O to vše nás audiokniha okrádá. Je to podobné jako rozdíl mezi čtením novin v kavárně a koukáním do tabletu. Jako by pouhá informace o obsahu mohla nahradit všechny ostatní prožitky, které se ke knihám vážou. Ale abych nezatracoval audioknihy zcela: Interpret nám může otevřít zcela novou dimenzi knihy, vtáhne nás do děje, do atmosféry. Při nedostatku času nám může audiokniha pomoci držet krok s knižní produkcí, kterou bychom nestačili sledovat. Ale rozhodně bych audioknihy nedoporučoval dětem a mládeži. Čtení knihy nemá jediný cíl – seznámit se s obsahem – má další výchovný účel: Vede děti k trpělivosti, rozvíjení fantazie, učí gramatice a pravopisu, protože si fixují grafickou podobu slova do paměti, vede je k lásce ke knihám, ty jsou přece zdrojem moudrosti, a proto se musíme s nimi naučit zacházet, to jim audiokniha neposkytne. Do dneška vidím, jak držím v ruce Dva roky prázdnin s ilustracemi, které se mi vryly do paměti navždy. Moje vnučka zná taky Dva roky prázdnin, ale nebude mít na co vzpomínat, jen ji slyšela. Audiokniha je pouhá chiméra, která nás připravuje o ty krásné vzpomínky na opravdové knihy.
Rokovy výlety do historie nejsou vaší jedinou novinkou, vychází také Etiketa obchodníka. Je určena pouze obchodníkům? A v čem se liší od vaší předchozí knihy Business etiketa a komunikace?
Je neuvěřitelné, jak se zrychluje tempo na trhu s financemi, nemovitostmi, realitami, kolik lidí denně vstupuje do tohoto světa s velkými ambicemi, ale mizivými znalostmi a zkušenostmi. Těm jsem se rozhodl pomoci. Kniha Etiketa obchodníka je praktická příručka, předchozí kniha je spíš teoretická. Tady najde začínající i už zkušený obchodník spoustu inspirativních návodů, jak postupovat, aby si klienta získal, aby se mu podařil dobrý obchod, aby jeho úsilí bylo korunováno úspěchem. Kniha má ale jedno sdělení, které nepatří jen obchodníkům: O našem životním úspěchu se rozhoduje, když jsme takříkajíc na dně. Tehdy se ukáže, jak si umíme vážit života, zda se zvedneme a jdeme dál, nebo zda budeme hořekovat na osud, obviňovat ze svého neúspěchu svět kolem nás a rezignujeme na své sny. To je poselství, které je určeno všem, kteří chtějí v životě něčeho dosáhnout.
Text: Kateřina Žídková