Jméno Františka Drtikola, světově uznávaného předválečného fotografa, bylo známé nejen v uměleckých kruzích, ale stalo se pojmem i mezi buddhisticky, jogínsky či mysticky orientovanými spolky 60. let. Hovořilo se o něm s nádechem tajemna a nedostižnosti jako o ojediněle zazářivším duchovním Mistru. Bližší setkání se stopami, které po sobě tato vskutku mimořádná osobnost zanechala, se z mladší generace poštěstilo jen nemnohým, a to buď seznámením s některým z Drtikolových žáků, nebo náhodným získáním jednoho z několika málo samizdatových opisů jeho písemného odkazu, jehož podstatnou část najdete právě v této knize.
Vedle textových dokumentů se prostřednictvím této publikace můžete seznámit s průhledy do jeho života a vzpomínkami řady žáků. Za určitý vnitřní i vnější zlom lze u Drtikola považovat rozhodnutí učiněné roku 1935. Tehdy, ač na výsluní světové slávy uměleckého fotografa (byl zastoupen téměř na všech výstavách), se stáhl do ústraní a fotoaparát vyměnil za štětec. Ze světoběžníka se stal poustevníkem. Ne však úplným: jeho pronajatou vilu začali navštěvovat ti, kteří rozpoznali vysoký stupeň jeho duchovního prozření.
Drtikolovo svědectví o transformaci jeho osobnosti až ke konečné fázi transcendentálního poznání je vyjádřeno způsobem přístupným a přiměřeným dnešnímu chápání, má však nadčasovou sdělnost a průraznost autenticity a svéráznosti, kterou lze srovnat např. s tibetským světcem Milarepou, Františkem z Assisi či tamilským mudrcem Ramanou Mahárišim. Jeho doporučení, úvahy či pojednání nevybízejí k úniku od života, neboť kvalita a intenzita denní práce duchovním poznáním neutrpí, ale naopak zbaví zbytečně stresujících problémů,starostí či zlozvyků, do kterých nás naše neukázněná psychika tak ráda zaplétá.
Kniha si klade za cíl poznat Drtikola především jako duchovní osobnost, kterou lze – podle individuální připravenosti, odvahy, víry a píle – více či méně následovat, neboť byl s to podat jednoduchým a zcela jedinečným způsobem i ta nejvyšší mystéria, jakož i maximum praktických rad, poučení a upozornění na cestu všem, kteří ať již cestou východní nebo křesťanské esoteriky hledají Boha a Pravdu.