Oblíbili jste si rázného komisaře Kurta Wallandera? Zajímá vás, jaké případy řešil jako začínající policista? Chcete se dozvědět víc o jeho vztahu k manželce a dceři? Pak by Pyramida rozhodně neměla uniknout vaší pozornosti.
Jméno komisaře Kurta Wallandera zná bezpochyby každý fanoušek severských detektivek. Právě tahle postava proslavila Švéda Henninga Mankella (1948 – 2015) po celém světě. V Česku vyšlo s Wallanderem třináct románů a „Pyramida“ je jediná kniha povídek. Všech pět povídek se odehrává v době před napsáním prvního románu a Mankell je vytvořil na žádost svých fanoušků, kteří se ho neustále ptali, jaké byly začátky jeho hlavního hrdiny.
V první povídce Rána je Wallanderovi jednadvacet let. Píše se rok 1969, švédští aktivisté demonstrují proti válce ve Vietnamu a mladý Wallender pracuje jako pochůzkář. Nosí uniformu, zasahuje proti demonstrantům a sní o práci na kriminálce. Sbližuje se s kadeřnicí Monou a pohrává si s myšlenkou na manželství a rodinu. Jednoho dne mu osud přihraje skvělou příležitost, jak prokázat, že v něm vězí skvělý vyšetřovatel. Jeho starý soused spáchá sebevraždu a Wallander je první člověk na místě činu. Zavolá kriminálku a vnucuje se detektivům tak dlouho, až ho přizvou k prošetření starcovy smrti.
Wallander se nedokáže smířit s tím, že se soused zastřelil sám, a rozhodne se pátrat na vlastní pěst. Už v této povídce se projeví jeho povaha. Wallander je do jisté míry samorost, který se umí do svých případů zakousnout jako buldok. Kašle na přesčasy a všechno podřídí vyšetřování. Práci policisty je oddaný duší i tělem, proto málokoho překvapí, že jeho vztah s Monou značně hapruje. Mankellovy knihy jsou žánrově krimi romány založené převážně na vyšetřování a policejních postupech. Ačkoliv se povídky odehrávají v minulosti, jejich témata jsou aktuální tak, až vám z toho bude běhat mráz po zádech.
Nejaktuálnější je Trhlina, ve které se Wallander už coby kriminalista setkává s uprchlíkem z Afriky. V Mankellových knihách se často řeší ožehavá ekonomická a politická témata. Mankell popisuje, jak vypadá současné Švédsko, varuje před různými věcmi a rozhodně si nebere servítky. Jeho knihy jsou nekorektní, ale o to čtivější. Řeší se tu sociální rozdíly mezi lidmi, příliv uprchlíků či rasismus, což jsou témata blízká i našim čtenářům. Třetí povídka „Muž z pláže“ má nádech klasické detektivky – hádanky. Zápletka působí jako z knih Agathy Christie a čtenář může dedukovat, jakým způsobem a proč zemřel muž, který naprosto zdravý nastoupil do taxíku, kde během čtvrt hodiny zemřel.
Fotografova smrt a Pyramida jsou hodně osobní. Zejména v Pyramidě exceluje Wallanderův poněkud podivínský otec. V této povídce je mu už přes osmdesát let a sám Wallander je otcem dospívající dcery. Děj Wallandera zavede do Egypta a část zločinu, který řeší, se odehrává ve Španělsku. Ve světě skončila studená válka a politické změny se promítly i do zápletky. Wallanderův vztah s Monou je již dávno v troskách a jemu záleží jen na tom, aby se co nejčastěji vídal se svou jedinou dcerou Lindou.
Autorův styl je prostý a civilní. Mankell si nepotrpí na vzletná slova ani na dlouhé popisy nebo charakteristiky. Jeho postavy a příběhy jsou rázné a stejně tak rázný je i jeho jazyk. Pyramida vás rozhodně donutí přemýšlet nejen o současném dění, ale donutí vás i přehodnotit některé vaše postoje. Mankell je sociálně velmi kritický a píše tak naléhavě, že ho nejde ignorovat. Povídky v Pyramidě obsahují to nejlepší, co vám žánr detektivky může nabídnout. Když to spojíte s autorovým vytříbeným stylem, vznikne neodolatelná kombinace.
Autor: Veronika Černucká