Jak to všechno začalo?
To, že je syn jiný než ostatní děti, jsem pochopila poměrně brzy. S výchovou jsem začala jako u starší dcery. Na dítě mluvila už v kočárku, poté chtěla pokračovat lidovými písničkami a říkankami. Právě tady se to zadrhlo. Syna ty klasické říkanky nebavily. Všimla jsem si, že ho bavilo rýmovat o světě kolem nás, o jeho vlastním těle a podobně. Tak vznikla naše prvotina Říkačky pro chytré hlavičky.
Co vás vedlo k tomu se ze dne na den vzdát rozjeté kariéry a začít psát knížky?
Právě ta neznalost závažnosti stavu u syna, kdy jsme nevěděli, jak na tom mentálně je, mě zřejmě vyburcovala k maximálnímu nasazení.
Proto jste se pustila do předškolní přípravy? Proč je důležitá i ta domácí?
Syn slavil páté narozeniny a blížil se jeho předškolní rok. Dcera tou dobou již chodila do 3. třídy, kde jsme pořád něco doháněli. Přitom byla chytrá, houževnatá a spolupracující. Proto jsem pro syna začala shánět kvalitní a komplexní předškolní přípravu. Ale ona na trhu žádná nebyla. Nezbylo, než si sestavit sama hravou přípravu, která nezabere více než v průměru 5 minut 4x týdně a bude v ní úplně vše, co by mělo zvládat dítě, než jde do školy. Pomáhala mi kolegyně, pedagožka, která měla doma také předškoláka. Tak vznikly Předškolákovy týdeníčky pro chytré hlavičky. Na sestavení přípravy, která je vývojově poskládaná, kde se postupuje od jednoduchého ke složitému a která nevynechává žádnou oblast vývoje dítěte, se podíleli také další odborníci (pedagogové MŠ, ZŠ, speciální pedagožka a psycholožka). Díky takové přípravě si dítě vše, s čím se dosud za těch šest let na světě setkalo, spojí logickými vazbami jako puzzle do obrázku. Rodič zjistí jeho talenty, dá do vínku pozitivní vztah ke vzdělání. Naučí se s dítětem pracovat, zjistí, jak je nejlépe motivovatelné. Tento individuální domácí přístup žádná školka nemůže nahradit.
Jaké jsou potřeby předškolního dítěte a jak je může rodič podpořit?
Každé dítě potřebuje od svých rodičů lásku, dále čas, který mu věnují, a vzdělání. Když nabídnete dětem kvalitní náplň, která je zajímá a rozvíjí, soustředí se na ni. Právě toto bylo jedním z hlavních a účinných zbraní vůči synovu ADHD. V kvalitní předškolní přípravě jsem našla skvělý rodičovský nástroj – rodičovství s respektem, kdy jsem dítě hravou nenásilnou formou naučila potřebným znalostem a návykům, sebeúctě a spolupráci. Předškolní příprava mu otevřela dveře úplně jiných vzdělávacích příležitostí, než by měl bez ní. Na mé předškolní období navázali zkušení pedagogové na ZŠ a hlavně na víceletém gymnáziu, kam se syn k překvapení okolí dostal.
Věnujete se i sexuální výchově pro nejmenší. Kdy je vhodné s ní u dětí začít?
Přirozeně, když se sami zeptají, jako se stalo mně a vznikla z toho knížka Jak děti přicházejí na svět. Jedná se o autentický rozhovor s tehdy 5letým velmi zvídavým synem.
Co rodičům poradit, aby se jim s dětmi mluvilo o sexu snáze?
Rodičům stačí si přečíst kvalitní a současně záživné knížky na toto téma, které se dětem chystají věnovat. Získají potřebné sebevědomí i slovník.
Jaké důsledky může mít odmítnutí s dítětem o tom mluvit?
Děti se jdou jednoduše zeptat jinam. Děti „vzdělané“ spolužáky nebo internetem končí 2x častěji na pornu než ty, které vzdělal rodič nebo škola, jak jsme zjistily s kolegyní sexuoložkou v průzkumu.
Asi bychom měli prozradit, jak se váš příběh vyvíjel dále.
Od 14 let byl syn stále více samostatný, zlepšovaly se mu známky, až nakonec odmaturoval se samými jedničkami. ADHD ustoupilo. U testu pro přijetí na VŠ mu naměřili IQ 140.
Text: Markéta Bolfová
Foto: Vydavatelství Babyonline
Správa cookies
Webové stránky používají k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklam soubory cookie. Využíváním našich služeb souhlasíte s používáním cookies.