LEPORELOBRANÍ – knihy pro mrňata za 29 Kč jen do konce října

Recenze: Náměsíční vrazi

K téhle knize jsem si cestu klestila několik měsíců. Obálka vypadá skvěle, true crime mě zajímá, jen počáteční ohlasy na knihu nebyly kdovíjak pozitivní. Co na ni ale říkám já? Jsem ráda, že jsem ji vzala do ruky.

Náměsíční vrazi
– to je tedy téma! O tom, že nějaké dítko vstane během noci, prochází se domem, a přitom spí, jste asi už slyšeli – a možná máte i osobní zkušenost. Někdy náměsíčnost přetrvává i v dospělosti. A nemusí to být jen o tom, že se dotyčný dobývá ven z vchodových dveří. Někdy mohou být následky fatální – skončí úrazem či smrtí buď náměsíčné osoby, anebo dokonce vraždou. A přesně o tomhle jsou Náměsíční vrazi.

Pro svou knihu si Stanislava Veselá vybrala téměř dvacítku delších příběhů. Ne všechny jsou přímo o somnambulismu, a ne všechny končí vraždou či těžkým ublížením na zdraví. Rovnou první případ o Kennethu Parksovi mě vystřelil z bot – tahle událost je síla. Kenneth během spánku sedl do auta, jel ke tchýni a tchánovi a brutálně je napadl. Během zpáteční jízdy autem zjistil, že má na sobě krev, na nic si nepamatoval, proto jel na policejní stanici, a jediné, co si vybavoval, byl sen o kvílející tchyni a vyděšených dětech – sourozencích své manželky. Víc nebudu prozrazovat, tohle čtení si užijete.

Autorka do příběhů vkládá i různé poznámky, které objasňují, jaké jsou například poruchy spánku, zda je možné ve spánku řídit auto, na jaké fáze se dělí spánek atd. - i tyto vsuvky jsou hodně podnětné. Lákavé je i to, že případy doplňuje přímo zápisy z jednání soudu, poznámkami z policejních spisů nebo přepisy z části deníku oběti. V průběhu čtení knihy moje pozornost sem tam ulítla mimo, protože ne vše bylo tak záživné. Ale s tím se dalo počítat – přece jen je to specifický výběr true crime a trestné činy během spánku, resp. kdy to chce obžalovaný uhrát na náměsíčnost nejsou na denním pořádku. Naštěstí. Protože svět v říši snů může být bláznivější, než jsme si dosud mysleli.

Kdo je Stanislava Veselá?
Autorka podcastu Krimi Příběhy. Jak píše v knize, příběhy z Náměsíčných vrahů nejsou zahrnuty do jejího podcastu a kniha pro ni byla logickým vyústěním jejího zájmu o true crime.

Recenzentka Radka