Tip na dárek: KÁVOVÁ EDICE PRO KNIHOMOLY – sleva 20 % jen do 22.11.

Recenze: Nespasitelní

archiv revue
Víra dodává naději, pomáhá zvládat strasti každodennosti a najít smysl života. Síla myšlenky ale může překročit hranice imaginárnosti: zvládne transformovat realitu a dodává těm, kdo ji do společnosti zaseli, nadvládu nad prostými lidmi, na základě čehož mohou vytvořit nový svět. Místo, kde není dán prostor příčetnosti.

Využít sílu myšlenky se snaží i velekněz Konig, jehož cílem je skrze víru vytvořit z chlapce Morgena boha a nechat ho Nanebevstoupit. Představuje pro něj jedinou naději, jak se zachránit před vlastní nepříčetností a zároveň svou vůli vnutit na nebesa. Chlapec je avšak nečekaným lákadlem i pro jiné podvratné živly, vidící v něm přístup k penězům či moci. Dříve, než Konig stihne dovršit dlouholetý plán, snad poslední příčetný muž světa Bedeckt, kleptomanka Stehlen a Wichtig, dle pověr největší rytíř na zemi, se rozhodnou Morgena ukrást v naději, že za získané výkupné opustí život zabijáků a zlodějů. V nastávajícím bohovi ale vidí zřídlo moci i šílený otrokář Erbrechen, prahnoucí po náklonnosti lidí. Kdyby Morgena ovládl, získal by lásku na zemi, mezi bohy a všude, kam jen sahá lidská víra. Všechny plány ale neberou v úvahu příčetnost chlapce, obývajícího zkažený a ponurý svět plný smrti, krve a násilí. Stačí pouze krůček, aby převzal šílenství svých domnělých pánů a přinesl na nebesa něco mnohem horšího, než jen své vědomí.

 

Šílenství jako stavební kámen fikčního světa

Michael R. Fletcher v úvodu série Manifest bludu představuje originální svět založený na představách, kde neexistují hranice fantazie, zatímco zhmotňuje temné představy číhající v nejhlubších bažinách lidské psychiky. Stěžejním lákadlem Nespasitelných je již v úvodu naznačené universum slibující temný fantasy příběh vycházející z neduhů a problémů lidské psychiky, jako jsou roztříštěná osobnost, halucinace, nepříčetnost či sebepoškozování. Každý ze jmenovaných aspektů se s plynutím narativu a rozpadu psychiky postav prohlubuje, získává konkrétnost a nedává prostor čemukoli, co by působilo jako náznak dobra či spravedlnosti. Právě jedinečnost zpracování aspektu, který je součástí i naší reality, je jedním z ozvláštňujících motivů, který knize dodává na unikátnosti a neotřelosti. Postavy se pohybují ve špinavém prostředí prodchnutém smrtí a zalitém krví, kde jsou schopné zabít pro sebemenší hloupost a otázka morálky, pokud už je součástí charakteru jedince, je až na posledním místě.

 

Právě proto post protagonistů zastávají antihrdinové: kleptomani, nezdravě radikální egocentrici, jedinci věřící, že se rozpadají zaživa, a osoby záměrně si ubližující, aby dosáhly znásobení své moci. Zkrátka postavy pohybující se na okraji spektra hrdinů, jež nyní mají možnost vypovědět své příběhy a dokázat, že byť se jejich životy mohou zdát bídné, realita je mnohem krutější. Záměrná volba sebepoškozování se nenávratně promítá i do vizuální podoby postav, jako jsou například zrcadlisté, jedinci vkládající si kousky skla do těla, které střídají sebepoškozující se lidé s cílem zvýšit svou magickou moc, či rádoby příčetné osoby živící se gulášem z lidských těl. Grimdark fantasy – příběh vybudován kolem amorálních, násilnických či temných prvků, vyznačující se důrazem na pesimistický, téměř až nihilistický pohled na svět – tudíž plní svůj účel a nabízí naturalistické popisy, v tomto případě nejen podvratného života, ale i rozkladu lidské psychiky, jenž přesto nedostal tolik prostoru, kolik by si zasloužil. O to paradoxněji vyznívá ústřední motiv zápletky stojící na víře, jindy zastávající kladnou úlohu, zde jako součást temného Konigova plánu na ovládnutí země i nebes. Víra sice může ovlivňovat fikční svět, ale v případě výstavby fungujících pravidel nestačí.


Zdání občas klame

Bližší prozkoumání totiž upozorňuje, že Fletcherovo unikátní universum, na první pohled působící jako dobře vykonstruované, pouze slibuje a vzniklá očekávání není schopné naplnit. Již na počátku je čtenář vržen do neujasněného světa, skládajícího se postupně ze střípků utroušených informací – kousíčků je ale málo a vytvořit z nich celistvý obraz nelze. Dokola omílaná síla víry není dostatečnou oklikou pro vysvětlení tak ponurého a šíleného světa. Čtenář se nikdy nedozví, jak je to starými bohy, jak probíhá proces přípravy Nanebevstoupení, jakou pozici ve světě zastávají příčetní lidé, o otázce, kolik roli hraje smrt, nemluvě. Pokud už k občasnému načrtnutí pravidel dojde, velice rychle jsou porušena, či není zřetelné, jaká jsou jejich poselství, jak dokládá Morganova schopnost oživovat mrtvé: jednou je jeho dar života neomezený, podruhé funguje dočasně. Záměrné poukázání na nedotaženost konstrukce tak vzniká díky autorově iniciativě načrtnout dialogy a situace, které dokládají, co všechno svět snese a jaké jsou jeho možnosti; autor se ale k motivu již nevrátí a zanechává za sebou více otázek než odpovědí. Fletcher nadhazuje udičku a doufá, že se čtenář chytí a nebude se pídit po detailech, což je však k autorově smůle v případě konstrukce světa nutností.

 

Nedotaženost universa avšak zasahuje i do výstavby postav. (Anti)hrdinské trio kleptomanky, egocentrika a rádoby příčetného Bedeckta je přesně tím, co grimdark fantasy slibuje: skupinou bezpáteřních osob zabíjejících pro slávu, jméno, či kousek šátku bez mravních důvodů. Základní premisa plní své požadavky, vzájemná odlišnost konceptu hodnot (ať už jsou jakékoli) s hašteřením, urážením a shazováním ostatních však vytváří domněnky, proč skupina cestuje právě v tomto složení – další z otázek bez konkrétní odpovědi. Místo prohlubování vazeb, chápání jejich pohnutek a duševních postojů jsou vzájemné dialogy pouze jednou z příčin opakujících se situací, které postupně ztrácí účel a stávají se manýrou, výplní volného prostoru bez stěžejního významu. Hlášky přestanou být zajímavé, a jak se nefunkčnost vztahů prohlubuje, vytrácí se i charakter protagonistů. S absencí klíče poskytující nápomoc při dešifrování jejich hlubších motivací se stávají pouhými loutkami nucenými dojít do určitého bodu, vykonat akci a pokračovat v pouti světem.
 

Shrnutí

Byť FletcherNespasitelných představil inovativní svět bludů a šílenství, lidské beznaděje a zoufalství, nedokázal předat informace o universu dostatečně komplexně, aby dávalo smysl. I šílenství musí mít své hranice a schovávat se za víru je spíše výmluvou než autorským záměrem. Do již tak pokřiveného světa jsou vsazeny neosobité postavy, jejichž osud je neumně zpracován a nevytváří žádná očekávání, natož soucit. Viditelná nedotaženost ubližuje celkové kompozici, která sice nabídne zážitek, ale čtenáře toužícího po precizním fikčním světě spíše frustruje s vědomím, že po uspokojení svých tužeb se bude muset porozhlédnout jinde. Tak málo stačilo k tomu, aby i originální temný svět ztratil specifičnost a záměrným chvástáním se, jak kruté místo to je, poukázal na všechny své nedostatky.

Autor: Filip Faja

Nenechte si uniknout zajímavé články!
Informace o nových článcích, soutěžích, knihách a akcích Vám rádi pošleme e-mailem.
Související produkty
Líbí se Vám tento článek? Sdílejte jej s přáteli.

Nejnovější články

Možná jste o Abhejali Bernardové dosud neslyšeli, a my bychom to rádi napravili. Tahle inspirující žena jako desátý člověk na světě dokončila výzvu „Oceans Seven“. Je první člověk pocházející ze země bez moře, každou přeplavbu navíc zvládla na první pokus. Pracuje jako překladatelka a šéfka nakladatelství Madal Bal. Je také mistryní ČR v běhu na 100 km a 24 h, od 18 let se věnuje meditaci. O svých výpravách nejen po světě, ale hlavně do vlastního nitra, napsala knihu Dokud voda neskončí. Nedávno vyšla i audiokniha, kterou namluvila Tereza Bebarová.
V sobotu 16. listopadu jste se mohli v Ostravě setkat s Karin Krajčo Babinskou, autorkou knižní novinky Čarodějky, která se konala v DOMĚ KNIHY KNIHCENTRUM.cz. Autorku doprovodil Richard Krajčo.
„Manžel je Nebesy. Žena je Zemí. Manžel je sluncem, což jej činí stálým, jako je ona jasná koule. Žena je měsícem, ubývajícím a mizejícím, ale nevyhnutelně slabým. Nebesa jsou uctívána na obloze nad námi, země je dole, špinavá a šlape se po ní.“ – citace z knihy, str. 196 –