Tip do stovky: Jednorožci z Čarovného lesa

Recenze: Seminář

Na Uhlířské louce má stát supermoderní obchodní centrum. Politici i zaměstnanci stavebního odboru si od něj slibují příliv peněz. Jenomže celé nákupní centrum je jedna velká lež. Má řadu odpůrců, a to i v řadách politiků a úředníků. Někomu obchodní centrum vadí tak moc, že kvůli němu neváhá vraždit. A tak se setkání několika zaměstnanců města promění v krvavý masakr.

Švédský spisovatel Mats Strandberg (1976) dlouhá léta pracoval jako publicista a do světa literatury vstoupil v roce 2006. Nedrží se jednoho žánru, jeho knihy mají ale společné to, že jsou napínavé a nepředvídatelné. Čeští čtenáři měli už možnost se s jeho tvorbou seznámit díky románům, v nichž se prolíná horor s thrillerem. Novinka Seminář vychází v nakladatelství Fobos. Existuje i filmová verze, která je věrným odrazem knihy, přesto vám radím – začněte knihou. Hlavním důvodem je, že Mats Strandberg je vypravěč takzvaně od pánaboha. Když se rozdával talent pro spisovatelské řemeslo, šel hned několikrát.

Filmová verze přímo vybízí k tomu, aby tvůrci snímku pojali Seminář jako drsný horor. Kniha je o poznání intimnější. K jejím hrdinům si okamžitě vytvoříte vztah a budete mít pocit, že je důvěrně znáte. Autor příběh vypráví z pohledu všech aktérů a ti před vámi nic nezamlčují. Jejich pohled na věc se zásadně liší a z hlediska řešení detektivních zápletek je fajn, že jejich vyprávění je subjektivní. Platí tady, že co vypravěč, to jiná verze stejné události. Někdo mlží a někdo lže. Některé postavy vám přirostou k smrti, jiné budete litovat, někým dokonce opovrhovat. Ale pochopení budete mít pro všechny. I padouchové mají dobré důvody k tomu, co a proč dělají.

Seminář by udržel můj zájem i v případě, že by se mezi účastníky semináře nevetřel někdo, kdo je rozhodnutý se jim pomstít. Každá postava skrývá nějaké tajemství a je úžasné sledovat, co k sobě navzájem cítí, a jak se jejich vztahy vyvíjely a vyvíjí. Seminář je krvavá akční podívaná, ale zároveň příběh plný člověčiny a pochopení pro všechno lidské. Mezi postavami jsou zástupci různých generací a je zajímavé sledovat, co si kdo o kom myslí a jaké má předsudky. Výstavba nákupního centra je jedna velká lež. Autor vám bude postupně poodhalovat pravdu tak, aby vybičoval vaši zvědavost. Machinace kolem výstavby by vydaly na samostatný příběh a byl by to pekelně napínavý právnický thriller.

Postupně se ukazuje, že důvod k pomstě má hned několik lidí. Někdo přišel o pozemky, někdo o peníze a jiný o práce. Dost lidí přišlo o iluze a někteří se ještě musí rozhodnout, jak se postaví k pravdě. Nevinný teambuilding u Uhlířského jezera se promění v masakr, když se členové stavebního odboru setkají se zabijákem v masce maskota nákupního centra. To, co následuje, znáte z hororů. Vrah se snaží zlikvidovat všechny účastníky semináře a ti se snaží přežít. Teď musí držet pohromadě a zapomenout na všechny nesváry. V tomhle ohledu je kniha velmi originální. Nejsou tu klišé, ale autor naopak dokázal napsat scény, jaké ještě nikdy nebyly napsány.

V Semináři najdete humor, jízlivé špičkování i něco, co byste pravděpodobně nečekali. A to milostnou dějovou linku. Ačkoliv i tu autor pojal po svém. Vy vidíte postavám do hlavy a je až dojemné, jak k vám budou upřímní. K sobě navzájem až takhle upřímní bohužel nejsou. Setkáte se s různými typy. Ambiciózními týpky, poctivci i nekorektními šovinisty. Vzájemně se podezírají z různých věcí, nevěří si a vás vyděsí zjištění, čeho všeho jsme schopní v krajních situacích. Oni, vy i já. Na konci do sebe všechno zapadne jako dílky puzzle a vy se připravte na emocionální smršť. A paradoxně a navzdory všemu si řeknete, že to dopadlo tak, jak mělo.