Béla Bartók – Rumunské tance Sz. 68, Claude Debussy – Clair de lune, Passepied, R?verie, Syrinx. Arthur Honegger – Danse de la ch?vre. André Caplet – R?verie, Petite valse. Olivier Messiaen – L’ange aux parfums, Subtilité des corps glorieux. Ciprian Porumbescu – Hora Prahova, Hora detrunchiaţilor. Edgard Var?se – Density 21.5 / Liselotte Rokyta – Panova flétna, Eliška Novotná – klavír
Panova flétna patří k nejstarším hudebním nástrojům lidstva a je doložena v mnoha starověkých kulturách. V její dokonalé podobě ji dnes známe především z využití v rumunské lidové hudbě. Odtud také pocházejí virtuosové, kteří v druhé polovině 20. století nástroj proslavili: Damian Luca, Radu Simion, Nicolae Pîrvu, Gheorghe Zamfir a Simion Stanciu. Liselotte Rokyta studovala u čtyř učitelů z této „velké pětky“ a mnohé z autentické hry na Panovu flétnu se naučila i na několika cestách přímo od lidových hráčů v Rumunsku. Tato nahrávka však dokládá, že Panova flétna má své nezadatelné místo i ve světě klasické hudby. V případě Bartóka a Porumbescu jde o úpravy rumunských lidových tanců, kde je Panova flétna doma. Debussy svou Syrinx sice zkomponoval pro příčnou flétnu, ale v Panově flétně, k níž odkazuje i název díla, jako by našla přinejmenším rovnocennou variantu. Ostatní úpravy vycházejí ze skladeb francouzských autorů 19. a 20. století pro flétnu, jindy klavír nebo varhany. Možná jste si nedokázali představit Var?se, Honeggera či Messiaena na Panovu flétnu... V interpretaci Liselotte Rokyta to určitě stojí za pokus. Zmínění skladatelé by bezpochyby komponovali i pro Panovu flétnu, kdyby měli nablízku hudebníka jejích kvalit. Kouzelný hlas nymfy Syrinx v říši klasické hudby.