Trojí rozhovor o CESTOVATELSKÝCH POHÁDKÁCH

archiv revue
O dětských knihách Cestovatelské pohádky a Nové cestovatelské pohádky jsme si povídali s jejími autory.
Jitka Severinová: „Pohádkové postavy a zvířata mají svá trápení i slabosti, mnohdy podobné těm, které děti prožívají.“

Vaše publikace navazuje na předchozí Cestovatelské pohádky. Jak vznikl nápad propojit žánr pohádky s tematikou cestování?
Předchozí Cestovatelské pohádky vznikly původně jako celoroční projekt pro mateřskou školu. S možností, že by mohly vyjít knižně, jsem tehdy vlastně ani nepracovala. S kým jsem ale v té době již několik let spolupracovala byla Stáňa Korcová, pro kterou jsem psala řadu příběhů na různá témata. Známe se opravdu dlouho a myslím, že nám to v tom, co pro děti chceme tvořit, krásně ladí. Nepamatuji si přesně, jak náš rozhovor tehdy probíhal, ale Stáňa potřebovala příběhy o poznávání naší planety. Já se zeptala, jestli by to mohlo být cestování mezi světadíly a ona souhlasila. A tak jsem začala virtuálně putovat. Dala prostor fantazii a vyhledávala fakta. Cestovatelské pohádky totiž pohádky jsou i nejsou.

Motiv putování se v pohádkách objevuje poměrně často. V čem se vaše příběhy odlišují od tradičních pohádkových schémat?
Tvořím příběhy, které by mohly zapadnout do skupiny řekněme moderní autorské pohádky nebo příběhy s pohádkovými prvky. To je myslím výstižnější. Snažím se, aby rozvíjely přirozenou dětskou představivost a díky reálným informacím působily věrohodně. V Cestovatelských pohádkách, stejně jako v klasických, se objevuje hra čísel. Nejde ale o magickou trojku: tři přání, tři bratři, tři hlavy draka…. Je zde číslo čtyři – využité v kouzelném zaklínadle. Pohádkové postavy a zvířata mají svá trápení i slabosti, mnohdy podobné těm, které děti prožívají.

Ráda využívám i hry s jazykem, objevují se zde různé významy mnohoznačných slov a slova nová, která souvisí s příběhy a postavami v nich.

Hlavní odlišnost spatřuji v kombinaci fantazie a skutečnosti. Snažím se přiblížit opravdový svět století, ve kterém děti žijí a obohatit je o nové poznatky a informace. Nejde zde o boj dobra a zla, ale o hledání toho, co máme společného, o možnost prožít si s hlavním hrdinou různé situace a možnost k vytváření základního žebříčku hodnot.

Neodmyslitelnou součástí publikací pro děti jsou ilustrace. Když píšete knihy, představujete si vyprávění i v jeho přibližné vizuální podobě?
Moje hlava při psaní pracuje na plné obrátky a jsem ráda, že se mi v ní promítají nejen slova a věty, ale i obrázky, u kterých ovšem tak nějak neřeším proporce ani perspektivy. A tak, jak to v hlavě začne, tak to v ní i skončí. Fantazie sice zvládne obraz vytvořit, ale ruka jej neumí proměnit. Možná, kdybych se hodně snažila, nakreslím sněhuláka, ale nedopadlo by to dobře.

Je tedy veliké štěstí, že jsem se potkala s Adolfem Dudkem, a že jeho ilustrace provázejí příběhy v Cestovatelských pohádkách. To on je ten, který všemu dává vizuální podobu a přiznávám, že u toho díky mým neznalostem zažívá mnohdy perné chvíle. Nejde totiž pouze o obrázky doprovázející nebo znázorňující text, ale jsou zde i ilustrace, které mají význam vysvětlující a vzdělávací.

Nelze přehlédnout naučně vzdělávací charakter publikace. Které pohádkové prvky považujete při dětském poznávání světa za nejdůležitější?
Na každé dítě při jeho objevování světa působí asi něco jiného. Příběhy mu v tom mohou pomáhat a posouvat ho. Myslím, že by přitom mělo jít o radost z možnosti nechat se při poznávání unést fantazií. Z mého pohledu je důležitá přítomnost pohádkové postavy, do které je dítě schopné se vžít a prožívat spolu s ní její trable i radosti. A pak je to v Cestovatelských pohádkách také určitá dávka magie a kouzel, kdy věci ožívají, zvířata mluví a kouzelné zaklínadlo dítě dokáže přenést kamkoli bude chtít.

Stanislava Korcová: „Práce s informacemi vede ke kritickému myšlení dětí, což je velmi podstatné pro jejich další život.“

Vyprávění je v knize prokládané úkoly a pracovními listy. Jak vznikaly jednotlivé nápady k zapojování dětského čtenáře do jejich plnění?
Vzhledem k tomu, že pracuji řadu let jako předškolní pedagog, je pro mě prokládání jakéhokoliv textu otázkami a jednoduchými aktivitami samozřejmostí. Děti předškolního věku potřebují přijímat mnohostranné podněty. Střídání aktivit různorodého charakteru umožní dětem si nové poznatky z příběhů zopakovat několika způsoby a lépe si je zapamatovat.

V posledních letech v mateřských školách zaznamenáváme problémy se soustředěním a pozorností dětí, právě u poslechu příběhů a s tím souvisejícím porozuměním textu. A právě k tomu úkoly mimo jiné vedou. Děti si musí nejprve uvědomit, co se v textu dozvěděly a z toho pak vycházet. Většinou reaguji na Jitčiny vtipné situace a slovní hříčky nebo na informace, které by pro děti mohly být zcela nové, a tudíž náročnější pro zapamatování. Pracovní listy pak vše ještě rozšiřují a nabízejí další možnosti pro rozvíjení dítěte dle jeho individuálního zájmu.

Úkoly mají rozmanitý charakter. Podle kterých kritérií je vytváříte a čím se řídíte při stupňování jejich obtížnosti?
Opět bych se odrazila od předškolního vzdělávání, které je komplexně zajišťováno podle rámcového vzdělávacího programu v pěti oblastech, z nichž při tvoření úkolů vycházím. A protože mám ráda ve věcech systém, eviduji si jednotlivé oblasti v průběhu práce v tabulkách a získávám tak přehled o jejich pokrytí. Stejně tak postupuji i při stupňování obtížností, které mohou přesahovat až do prvního ročníku základního vzdělávání. Mohou, ale nemusí, záleží na každém dítěti a jeho individuálních schopnostech.

Jedná se o propojení žánru pohádky s pedagogikou. V čem spatřujete největší vzdělávací potenciál pohádkových příběhů?
V pohádkách obecně se děti setkávají s letitými ponaučeními, s řešeními určitých životních
situací, a hlavně s podobou dobra a zla a tím, že dobro vítězí, převážně však pomocí boje. Jitčiny příběhy jsou postavené na hledání toho, co nás spojuje, co pro sebe vzájemně můžeme udělat, jak si můžeme pomáhat, a to na různých místech naší planety. Potenciál Cestovatelských pohádek je tedy nejen v tom, že děti získají stejně jako v klasických pohádkách povědomí o základních morálních hodnotách, ale i fakta, tentokrát o pěti krásných odlehlých ostrovech. Na druhou stranu kniha neslouží jako encyklopedie, můžeme ji považovat za pomyslný odrazový můstek pro případné další vyhledávání, pátraní a tvoření dětí se svými nejbližšími. Ještě bych velmi ráda vyzdvihla důležitost předčítání rodičů dětem. I zde je skryt vzdělávací potenciál, a to samozřejmě nejen pohádek. Děti se při poslechu musí zklidnit, soustředit se, ale současně pracují se svou fantazií, přijímají nové informace a zpracovávají je s tím, co již znají, s čím mají zkušenosti. Právě práce s informacemi vede k tzv. kritickému myšlení dětí, což je velmi podstatné pro jejich další život a proto, aby neuvěřily všemu, co uslyší nebo si někde přečtou. Ano, toto všechno se dá, a mělo by se, učit již v předškolním věku.

Kniha vyžaduje pozornost čtenáře, protože úkoly vybízejí ke kreativnímu i logickému myšlení. Je těžké udržet rovnováhu mezi vzděláním a zábavou?
Učení by pro děti mělo být každopádně zábavou. Mělo by být hravé, spontánní, nenásilné… U Cestovatelských pohádek se nám zcela přirozeně daří vzdělávání a zábavu propojit, tedy vyrovnat. Je to také tím, že se na celek díváme z různých úhlů pohledů – autorky textu, ilustrátora a pedagoga. Pro nás tři to tedy těžké není. Je to zábava!

Adolf Dudek: „Role ilustrace je u dítěte nenahraditelná. Ilustrátor sám se musí vrátit do dětských let.“

Zaměřujete se na ilustrování knih pro děti již dlouhá léta. Čím vás osobně obohatila spolupráce na publikacích o cestovatelských pohádkách?
Je pravda, že za těch 30 let ilustrování jsem už něco zažil, ale tahle spolupráce byla jiná. Variabilní, otevřená a mile tvůrčí. Všichni tři si lidsky rozumíme a spousta nápadů vznikla při pracovních setkáních. Navíc kniha vznikala v době celosvětově omezeného cestování, a tak jsem nadšeně cestoval v ilustracích.

Ilustrace jsou pro dětského čtenáře důležitým článkem knih. Kterými motivy může podle vás ilustrace nejvíce zapojit děti do světa fantazie?
Záleží na věku dítěte. Pro děti do 3 let, které poznávají život, jsou ilustrace jednoduché a reálné. Pro školáky už mohou být ilustrace uvolněnější, dynamičtější, humorné, s určitými rozdíly mezi realitou a fantazií. A které motivy to jsou? Miliony, stačí se podívat na současný svět filmů a her! V tomhle směru je dítě stále o krok dál před námi dospělými.

Vizuální vjemy vstřebává dítě ve svém životě mezi prvními. Jakou roli má podle vás u dítěte ilustrace při poznávání okolního světa?
Ta role je nenahraditelná. U předškolního věku děti podle ilustrací čtou. Ilustrace by měla být
přiměřená jejich věku, upřímná a vlídná. Ilustrátor se musí sám vrátit do dětských let. Taková ilustrace dítě obohatí, něčím zaujme a dítě se k ní vrací. Důležitá je v téhle části života vazba na společné chvíle nad knihou s rodiči a vytvoření návyků ke čtení a poznávání světa přes stránky knih.

Ilustrace provázejí v tomto případě pohádkové vyprávění i plnění úkolů. Bylo obtížné obě tyto části obrazově skloubit dohromady?
Nejtěžší bylo najít takový styl ilustrace, který bude jiný a který se bude k úkolům hodit. V tomto případě bylo na prvním místě zadání úkolu a ilustrace ho musela jasně vykreslit, doplnit. Jak se to podařilo, uvidíte sami při jejich nadšeném plnění, no ne?

Text: Jan Švábenický
Foto: Petr Koláska
Nenechte si uniknout zajímavé články!
Informace o nových článcích, soutěžích, knihách a akcích Vám rádi pošleme e-mailem.
Související produkty
Čeština

Cestovatelské pohádky

4.6 5
199 163
IHNED odesíláme
Čeština

Nové cestovatelské pohádky

5.0 24
249 204
IHNED odesíláme
Líbí se Vám tento článek? Sdílejte jej s přáteli.
zanechte komentář (zprávu)
Komentáře
10.06.2022 8:46
Pohádek není nikdy dost :-)

Nejnovější články

Objevte okouzlující svět tarotových karet. Nyní máte jedinečnou příležitost koupit čtvery karty, které vydalo nakladatelství Synergie, se slevou 50 %. Akce platí od 2. 5. do 16. 5. 2024.
Není snadné vybrat z nepřeberného množství knih, které každý měsíc vycházejí, ty nejlepší. A ne každému se líbí to samé. My jsme se opět snažili vytipovat novinky, které by mohly zaujmout co nejvíce čtenářů.
Vyhrajte thriller, který je osvěžujícím způsobem jiný. Děj se odehrává během několika hodin a má několik paralelních dějových linií. Zajímavé exkurzy do tématu mimické rezonance jsou důmyslně zakomponovány do děje a nijak neubírají příběhu na napětí.
Prémiový obsah
číst více