Dějiny českého animovaného filmu by nebyly úplné bez rozboru produkce zlínského (gottwaldovského) studia, kterou proslavila v poválečné době především díla Hermíny Týrlové a Karla Zemana. Zatímco těmto velikánům se jisté pozornosti ze strany literatury již dostalo, výsledky práce jejich spolupracovníků doposud stály mimo zorný úhel dosavadních autorů. Specifická tvář produkce dílen Týrlové a Zemana přinesla osobitý vztah k filmu, jedinečné užití animačních technik a rozdílných námětů. Jejich asistenti se s dědictvím svých učitelů museli vyrovnat a nalézt svůj klíč k podobě vlastní tvorby. Zrod uměleckého díla provází řada těžkostí uměleckých, ekonomických, ale i politických, z nichž některé zabránily vzniku zajímavých snímků Týrlové i Zemana. Údaje o filmech, o nichž si dnes můžeme jen číst, mohou vyvolat zklamání z jejich neuskutečněné realizace i u dnešních diváků. Jak by vypadali Týrlové Broučci, či remake Zemanovy Cesty do pravěku se můžeme jen domnívat. Některé skutečnosti mohou i z dobových listin vyjít na povrch.
Jelikož žádná souhrnná publikace o zlínském (gottwaldovském) studiu animovaných filmů doposud nevyšla, předkládaná kniha usiluje do jisté míry o poskytnutí ucelených a základních informací o této problematice. Řada faktografie je v této knize uvedena vůbec poprvé. Publikace je doplněna přehledem distribučních a zakázkových animovaných filmů vyrobených ve zlínských (gottwaldovských) ateliérech.