Kolik Číňanů znáte jménem? Dva? Tři? Aj Wej-wej
bude s velkou pravděpodobností jedním z nich. V
říjnu 2010 vystavil v londýnské galerii Tate Modern
instalaci nazvanou Slunečnicová semínka. V dubnu
2011 byl uvězněn a déle než dva měsíce strávil v
nelidských podmínkách. Nejslavnější žijící čínský
umělec a aktivista je osobností s mimořádným
univerzálním talentem, odvahou a lidskou integritou.
Je schopen navrhnout dům, natočit film, psát si každý
den internetový blog, rozbít vázu z dynastie Chan
s nevyčíslitelnou historickou hodnotou či pomáhat
obětem zemětřesení. Od začátku své umělecké dráhy
otevřeně vystupuje proti nejmocnějšímu totalitnímu
režimu současnosti. Činí tak nejen slovy, ale i svou
tvorbou – je autorem mnohých z nejkrásnějších a
nejzáhadnějších uměleckých děl naší doby, děl, která
oslovila miliony lidí po celém světě. Když byl Aj Wejwej
propuštěn z nezákonné vazby, přiletěl za ním do
Pekingu spisovatel a novinář Barnaby Martin. Zajímal
se o jeho uvěznění a zároveň se chtěl dozvědět více o
tom, co se vlastně děje v zákulisí nejvyšších pater
čínské komunistické strany. Rozhovory obou mužů a
Martinovy rozsáhlé osobní zkušenosti s Čínou daly
vzniknout této knize.
Viselec je sondou do Ajova života, umění i aktivistických
postojů, zároveň jde ovšem i o úvahu nad kreativním
procesem a vývojem umění v moderní Číně.
Barvitě vypráví o dětství stráveném v zemljance na
poušti Gobi, dospívání během kulturní revoluce i o
tom, co chce svými díly sdělit. Potvrzuje se zde, že Aj
není namyšleným umělcem, kterému jde pouze o
vystavování svých děl v západních institucích zvučných
jmen. Nepatří mezi ty, kteří se kvůli slávě otočí
zády k vlastní zemi. Přináší svědectví o stále silnějším
čínském boji za demokracii a otevřenou společnost.
Je to kniha o odvaze a naději v místech, kde svoboda
a spravedlnost stále chybí.