Tip na dárek: KÁVOVÁ EDICE PRO KNIHOMOLY – sleva 20 % jen do 22.11.

Obraz charismatického muže Leonarda Cohena

archiv revue
Uplynulou neděli vystoupil v pražské O2 areně kanadský básník a písničkář Leonard Cohen. Pokud vás zajímá život této legendy "obdařené zlatým hlasem", nemusíte hledat pracně informace na internetu.
Uplynulou neděli vystoupil v pražské O2 areně kanadský básník a písničkář Leonard Cohen. Pokud vás zajímá život této legendy "obdařené zlatým hlasem", nemusíte hledat pracně informace na internetu. Obraz Cohenovy charismatické osobnosti zachytil Anthony Reynolds v knize Leonard Cohen - Pozoruhodný život. Autor čerpá z desítek nových rozhovorů s minulými i současnými členy Cohenových doprovodných skupin, jeho obchodními partnery, redaktory, přáteli, fanoušky, producenty, kolegy, odpůrci a vrstevníky.

Kniha Leonard Cohen předkládá celý umělcův život. Poznáte jeho mládí, kdy byl monrealským básníkem, dozvíte se, kde všude cestoval, nahlednete do jeho milostných vztahů, období náboženské krize a vydáte se s ním na cestu jeho koncertních šňůr.

Knihu vydalo minulý rok nakladatelství Mladá fronta, do češtiny ji přeložili Miroslav Jindra a Klára Kolinská.

Ukázka z knihy Leonard Cohen (Anthony Reynolds)

Genesis
Leonard Norman Cohen se narodil ve tři čtvrtě na sedm ráno 21. září 1934 Nathanovi a Mashe Cohenovým v Montrealu. Výběr jeho prvního křestního jména následoval rodinnou tradici příležitostně pojmenovávat mužské potomky jménem začínajícím na L – jeho dědeček se jmenoval Lyon a jeho pradědeček Lazarus. Na nový přírůstek do rodiny už nedočkavě čekala starší sestra Esther, narozená v roce 1929. Leonardův otec Nathan byl hrdý a řádný muž s jistými sklony k hloubavosti a občasným záchvatům romantické melancholie. Dokonce i na tehdejší dobu byl poněkud staromódní: dvorný, usedlý, s impozantním knírem, vždy v dokonale padnoucím oblečení, občas nosil monokl, vyznačoval se nesmlouvavými názory na morálku a jeho vždy náležité chování na veřejnosti jen zřídkakdy nerámoval oblek s pečlivě uvázanou kravatou. A ke společné večeři se v domácnosti Cohenových všichni převlékali.
V době, kdy se mu narodil syn, už byl Nathan veteránem první světové války – de facto byl jedním z prvních židovských důstojníků sloužících v kanadské armádě. Nathan neprošel zkušeností první světové války nepoznamenán. Primitivní hrůzy čerstvě technicky zmechanizované zákopové války zanechaly nesmazatelné stopy v srdci a duši každého, kdo je prožil, ale v Nathanově případě způsobily i fyzické oslabení, a on se z této zkušenosti nikdy zcela nevzpamatoval. Nathan, neboli „Nat“, jak ho nazývali jeho blízcí, byl upřímný vlastenec. Původním povoláním byl inženýr, ale většinu života pracoval v rodinné oděvní firmě The Freedman Company. Její prostředí bylo velmi příhodným zázemím pro tohoto zdrženlivého muže zakládajícího si na správných způsobech, který byl v hloubi duše světák se slabostí pro kamaše, elegantní vestičky a výstřední klobouky. Tuto zálibu v oblečení měl po něm později zdědit i jeho syn, byť v poněkud rafinovanější podobě.
Přestože Leonardův otec měl poněkud uzavřenou povahu a smysl pro styl, byl zároveň i hrdým a aktivně vlasteneckým občanem, který si pokládal za čest, že mohl dobrovolně sloužit své zemi v první světové válce. (Je možné, že ačkoliv byl Leonard v různých obdobích označován jako „hipík“ nebo „buddhista“, včetně všech souvisejících asociaci naivního bojovníka za mír, pod vlivem svého otce si po celý život uchoval obdiv k vojenskému modelu a nikdy sám sebe nepovažoval za pacifistu, ale právě naopak. Ve skutečnosti, jak Leonard později přiznával, to bylo tak, že pokud by byl osud nabral jiný směr a Nathan by ještě žil, Leonard by býval na otcovo naléhání nastoupil na vojenskou školu.) Protože Nathan poněkud postrádal hudební sluch, byl v oblasti hudby značně zatvrzelým konzumentem a jeho vkus se zaměřoval na komické opery Gilberta a Sullivana a tradiční skotské písně v podání Harryho Laudera. Živě se zajímal také o fotografii a film a nesčetné minuty z podomácku natočených filmů zachycujících jeho mladou rodinu se dodnes objevují v dokumentárních filmech o jeho synovi.
Jeho manželka a Leonardova matka Masha byla oslňující kráska, elegantní, s oduševnělými a živými rysy. Pocházela z Litvy, která byla tehdy součástí Ruska, odkud uprchla před stalinským režimem, a celý život v sobě nosila skrytou melancholii onoho kouta světa, kterou zčásti vyvolávalo i jeho počasí, dokonce i v době, kdy plnila svou roli povýtce spokojené kanadské manželky a oddané židovské matky. Jako školená zdravotní sestra, která za války pracovala pro Červený kříž, byla pro válečného veterána s podlomeným zdravím dokonalou ženou. Leonardovi a Esther byla vice kamarádkou než pouhou mateřskou autoritou, zejména čím byly její děti starší, chovala se k nim s neobvyklým respektem a později, když konečně dospěly, jako k sobě rovným. Leonard často vzpomínal, že když se jí se svými náctiletými kamarády nahrnul nad ránem do kuchyně po bujaré noci strávené ve městě, vždycky sešla dolů a přivítala je. Místo aby vytvářela dusno nebo ho zahrnula výčitkami, uvařila čaj, přichystala pro všechny snídani a sedla si s nimi ke stolu, zatímco nad zelenými trávníky sousedícího parku na montrealském Murray Hillu začínalo pomalu svítat.
Cohenovi bydleli v dvoupatrovém cihlovém dvojdomku ve Westmountu, lepší středostavovské čtvrti v Montrealu ležící na svahu Mount Royal. Dům a sousedící park poskytovaly nádherný výhled na město, na jehož okraji přežívala indiánská rezervace kmene Mohawků jménem Kanawake. Některé z Leonardových nejranějších vzpomínek na otce pocházejí z doby, kdy ho Nat brával do rezervace na procházky. Po prvních patnáct let života obýval Leonard miniaturní pokojíček v zadní části domu, s malým oknem vedoucím do bujné zeleně parku, kam pravidelně chodil venčit svého psa, skotského teriéra jménem Tinkie.
Leonard na Tinkieho nikdy nezapomněl, a s láskou o něm mluvil jako o „nejbližší bytosti, kterou jsem v dětství měl. Ten pes spával pod mou postelí a každý den mě doprovázel do školy a čekal na mě… byl to ten nejvěrnější kamarád.“ Tinkie umřel, když mu bylo třináct let. „Jednou v noci chtěl jit ven,“ vypráví Cohen, „a tak jsme mu otevřeli dveře… bylo to v zimě, a on vyšel ven a už jsme ho nikdy neviděli. Bylo mi z toho hrozně smutno… našli jsme ho až na jaře, když roztál sníh a zpod sousedovic verandy se začal linout příšerný zápach… Tinkie odešel pod sousedovic verandu umřít. Chtěl tím možná projevit ohleduplnost vůči svým panům.“ Cohen nenahradil Tinkieho jiným psem, nikdy v životě už pak žádného neměl. A na prádelníku v jeho bytě v Los Angeles dodnes stojí zarámovaná fotografie jeho prvního a posledního zvířecího souputníka.
Když v Evropě zuřila druhá světová válka a na povrch pomalu vyplouvaly hrůzy toho, co vešlo do historie jako holokaust, Leonard a děti jako on byly děsivých zpráv o těchto událostech ušetřeny. Když se pak na konci války objevily fotografie koncentračních táborů, místní noviny je otiskovaly jenom jako součást přílohy, která se dala z novin vyjmout, aby je bylo možno před dětmi schovat. Chlapec Leonard si byl skutečnosti války vědom, ale zdá se, že v té době v něm nezanechala žádný zvláštní emocionální dojem. „Mezi našimi oblíbenými činnostmi,“ vzpomíná, „bylo chodit do kina, učit se písničky, navštěvovat nedělní školu. Byla válka, žvýkačky a čokoláda byly hotová vzácnost, takže když jste náhodou nějaké měli, byl to svátek.“ Leonard tedy vyrůstal v emocionálně bohatém, kulturně smíšeném prostředí silné a typickým způsobem jedinečné rodiny. Základní kameny jeho výchovy, ať už skryté, nebo zjevné, se v jeho životě i umělecké dráze znovu a znovu opakovaně projevovaly. Zcela nepochybně zdědil otcův smysl pro povinnost, morálku a slušnost, neodolatelně vyvažující a doplňující jeho vášeň pro nablýskané boty, manžetové knoflíčky, ručně šité obleky a klobouky nošené frajersky na stranu. Z matčiny strany se v něm projevoval dědičný sklon k melancholii, kterou se lidé jejího národa vyznačovali po celé generace východoevropských zim. Mashin vliv také významně spoluutvářel Leonardovu lásku k příběhům, víru v obecnou působivost písní a smysl pro historii, kterou jejich hudba v sobě nesla. Tyto mocné a hluboce zakořeněné duchovní a emocionální inspirační zdroje, které mladého Cohena od dětství naplňovaly, spojovala v jeden celek prastará, jednoznačně definovaná a zřetelně rozpoznatelná víra – judaismus.
Toto náboženství, s jeho přísně dodržovanými, specifickými zvyky a nezaměnitelnými charakteristickými rysy, vždy pro Leonarda představovalo dědictví, které zřejmě nikdy vážně nezpochybňoval, dokonce ani ještě jako mladík, natož aby se proti jeho vlivu bouřil. Od nejranějšího dětství tuto viru i její rituály, modlitby a symboly – všechna její vnější gesta a mechaniku – bezvýhradně přijímal jako svůj uděl a žil s ní, jako by byla vynalezena zvlášť pro něj. Jako většinu chlapců jeho věku ho nudily náboženské rituály, v jeho případě návštěvy synagogy a hebrejské školy. Ale v konečném důsledku se k tomu, čím je, hlásil s hrdostí. „V životě jsem se ani na okamžik nebouřil proti své rodině,“ vzpomínal. „Rodiče na mě vždycky působili jako nesmírně slušní lidé.“ Tato víra, v niž se „zapaluji svíce a pronášejí modlitby“ a v níž „existuje velmi silné povědomí tradice“, vždy poskytovala Leonardovu životu pevný řád, útěchu a oporu.
V Leonardově výchově, stejně jako u mnoha jiných lidí žijících ve stejné víře a ve stejné době, bylo vzdělání neoddělitelně spojeno s náboženstvím a náboženství hrálo důležitější roli než samotná kultura, ale to v daném kontextu nebylo nic neobvyklého. „Moje výchova byla spíš tradiční než ortodoxní,“ vzpomínal Cohen. „Naše domácnost byla skrznaskrz židovská a dostávalo se mi dobrého vzdělání.“ Cohenovi byli v montrealské židovské obci vážená rodina, ale přesto stáli trochu stranou jejího dění, protože mluvili převážně anglicky – Masha si cely život uchovala lehký východoevropský přízvuk – ve městě, kde běžným jazykem byla francouzština. Masha, která přijela do Kanady jako mlada dívka, nechovala vůči své „staré vlasti“ žádné sentimentální city a neměla žádné nutkání vrátit se do země, odkud ona a její rodina přes půl světa uprchli. Tento nedostatek sentimentu a téměř naprostá absence stesku po domově je něčím, co Cohen po matce jednoznačně zdědil.
Nenechte si uniknout zajímavé články!
Informace o nových článcích, soutěžích, knihách a akcích Vám rádi pošleme e-mailem.
Související produkty
Čeština
Leonard Cohen
Čeština

Leonard Cohen

3.0 1
369 303
Vyprodáno
Líbí se Vám tento článek? Sdílejte jej s přáteli.

Nejnovější články

Možná jste o Abhejali Bernardové dosud neslyšeli, a my bychom to rádi napravili. Tahle inspirující žena jako desátý člověk na světě dokončila výzvu „Oceans Seven“. Je první člověk pocházející ze země bez moře, každou přeplavbu navíc zvládla na první pokus. Pracuje jako překladatelka a šéfka nakladatelství Madal Bal. Je také mistryní ČR v běhu na 100 km a 24 h, od 18 let se věnuje meditaci. O svých výpravách nejen po světě, ale hlavně do vlastního nitra, napsala knihu Dokud voda neskončí. Nedávno vyšla i audiokniha, kterou namluvila Tereza Bebarová.
V sobotu 16. listopadu jste se mohli v Ostravě setkat s Karin Krajčo Babinskou, autorkou knižní novinky Čarodějky, která se konala v DOMĚ KNIHY KNIHCENTRUM.cz. Autorku doprovodil Richard Krajčo.
„Manžel je Nebesy. Žena je Zemí. Manžel je sluncem, což jej činí stálým, jako je ona jasná koule. Žena je měsícem, ubývajícím a mizejícím, ale nevyhnutelně slabým. Nebesa jsou uctívána na obloze nad námi, země je dole, špinavá a šlape se po ní.“ – citace z knihy, str. 196 –