Píše se rok 1992 a vydavatel Ervin Rustemagić posílá z okupovaného Sarajeva faxové zprávy svým komiksovým přátelům a kolegům po celém světě... také svému klientovi, kterým je Joe Kubert. Posílá zprávy z bojiště a žádá o pomoc při záchraně své rodiny. Tyto faxy se později staly základem intenzivního příběhu přežívání obyčejného člověka ve válečné zóně – v podání neoddiskutovatelné komiksové legendy!
„Málokdy se stane, že bychom se znali přímo s komiksovou postavou,“ říká vydavatel Petr Litoš z nakladatelství Crew“. „V případě Faxu ze Sarajeva se nám to povedlo. S hrdinou tohohle slavného komiksu, Ervinem Rustemagićem, jsme spolupracovali při zahraničních vydáních Nitra i Děsivých radostí. Tenhle komiksový vydavatel, majitel nakladatelství SAF, uvízl během válečného konfliktu i s rodinou uprostřed Sarajeva a zoufale se odtamtud snažil dostat. Během té tragické doby a ustavičných bojů o život posílal svým přátelům zprávy s informacemi a prosbami o pomoc. A legendární Joe Kubert, jeden z adresátů, se později rozhodl na základě těchto faxů z okupovaného města stvořit komiks.“
Fax ze Sarajeva vydala Crew hned z několika důvodů. Jedním z nich je sám kreslíř Joe Kubert, který skutečně patří mezi největší ikony komiksu vůbec a u nás zatím nedostal zasloužený prostor. Je to tvůrce, který má za sebou jak práci na ikonických hrdinech (Tarzan, Punisher), válečných příbězích (Sgt. Rock, America at War, Dong Xoai – Vietnam 1965), tak na příbězích s vážným tématem, obvykle čerpajících z jeho židovského původu (Jew Gangster, Yossel). Joe Kubert ohromil svým dynamickým a emocemi nabitým stylem – a dokonce se stal zakladatelem jedné z prvních škol učících komiksovou kresbu! Takže vydáním tohohle komiksu mu i my vzdáváme svůj hold.
Druhým důvodem, proč Crew po komiksu sáhla, je stále aktuální téma. Když si člověk uvědomí, že zatímco my tady jsme řešili prkotiny, někde o kus dál docházelo k šíleným masakrům, při kterých běhá mráz po zádech. Zároveň se v knize objevují dnes aktuální témata přistěhovalectví i muslimů... ovšem brána z dost jiného úhlu.
A samozřejmě, především je tu intenzivní příběh. Nedělá si nárok na objektivitu, je to válka z pohledu člověka, kterého postupně připravuje o všechno. Pomalý přesun z toho „ono se to nějak přežene“ do situace, kdy si člověk už ani nedokáže představit, že by mohl někdy ještě normálně existovat. Příběh plný děsivých a tragikomických detailů.
Noviny The Washington Times označily Fax ze Sarajeva za nejlepší komiks roku. Kromě toho toto dílo získalo cenu Dona Thompsona, cenu Harvey za nejlepší původní komiks a také Eisnera za nejlepší nový komiks – prostě všechny nejdůležitější komiksové ceny.
Ukázka z komiksu