Vystudoval jste letecké inženýrství, ale své profesi se nevěnujete. Jak jste se dostal ke psaní?
Byla to poměrně jednoduchá cesta. Hned po škole se prakticky všichni mí spolužáci začali věnovat zajímavému oboru a pochopitelně i lákavé kariéře, ale já si chtěl bezstarostnou část života ještě trochu prodloužit cestováním po světě. Jenže mi to nějak zůstalo, zvykl jsem si na toulání a vždycky mne bavilo psaní i cizí jazyky, tak jsem se tomu začal věnovat a psaní a překládání se stalo mou obživou a životní cestou. Dnes se ale obě cesty do jisté míry spojily, nějaké materiály do průvodců vznikají i z motorového paraglidu.
Kdy jste začal publikovat?
Asi před osmnácti lety.
Kdy a jak vznikl nápad tvořit cykloprůvodce?
Ve vlaku, v tunelu :-). A nenapadlo to mne, ale někdo jiný přišel s tím, když se pořád na těch kolech někde toulám a rád píšu, proč nepíšu právě o tom.
Co všechno jste již projel a procestoval?
Kromě běžně navštěvovaných evropských zemí většinu krajin od nás na východ až do Indie a Nepálu; pak Vietnam, velkou část severní Afriky a také část Karibského souostroví. Hodně z toho i stopem, vlaky, Karibik samozřejmě na plachetnici a pak přes Atlantik na
ní do Evropy.
Jak dlouho jste na cestě, když připravujete materiál pro vaše průvodce?
To záleží hlavně na tom, jak moc danou oblast znám a mám projetou nebo nafocenou. Pokud vůbec, tak třeba měsíc nebo dva na několik etap. To už je dnes ale hodně jinak, mám projeto a nafoceno prakticky celé naše území a asi polovinu Slovenska. Mám dodávku, v ní kolo, počítač, samozřejmě pohodlné ležení a v oblasti jsem tak dlouho, jak je to potřeba.
Které země jste navštívil a bylo to vždy na kole?
Na kole jezdím jen po Česku a Slovensku, ale ve výhledu jsou například Alpy.
Kam se chystáte a co připravujete?
Pro naše čtenáře bude myslím čím dál atraktivnější Evropa a dálkové evropské cyklotrasy, takže to bude přibližně tímto směrem.
Proč stále roste obliba elektrokol? Čím si to vysvětlujete? Jakému typu kol dáváte přednost? Co myslíte, nevytlačí e-kola běžná kola?
Elektromobilita je dnes jednoduše trendem a v případě kol myslím i oprávněně. Nejsou zde hlavní nevýhody, kterým čelí elektroauta, tedy například omezené možnosti nabíjení, e-kolo si nabijete za chvíli z kterékoliv zásuvky. Takže e-kola asi hodně čistě šlapacích kol vytlačí, ale zcela ne. Nejvíce si na e-kolech cením toho, že vrací zpět do hry i lidi, kteří dříve rádi jezdili, ale jejich věk jim už bránil v nějakém větším výletění. Já dávám přednost elektrickým celoodpruženým kolům, pokud je tedy řeč o e-kolech, protože mají největší možnosti v terénu. Ale to asi bude tím, že jezdím i trial a enduro na motorkách a hodně z toho trénuju na e-celopéru, protože nehrozí taková zranění a na fyzicky už hodně náročný trénink jsou jednoduše vhodná. Jinak ale mám rád všechna dobrá kola, vlastně je rozděluji jen na dobře a špatně postavená, podobně jako s hudbou - ta je také jen dobrá a špatná. Rád jezdím i na vysokém kole, sám jsem si jedno postavil :-).
Text: Petra Langrová, foto: © Deník Právo, Milan Malíček
Správa cookies
Webové stránky používají k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklam soubory cookie. Využíváním našich služeb souhlasíte s používáním cookies.