Paradoxně byl první seriál. Ale v podstatě hned jsem si uvědomila, že musíme z výtvarných podkladů k seriálu udělat i dětskou knihu. Něco, v čem bude dítě moct listovat před spaním.
Čekala jste, že se příběh Mimi a Lízy dostane na plátna kin?
Na začátku ani ne, ale když jsem viděla, jak dobře byly Mimi a Líza přijaty na plátnech francouzských artových kin, řekla jsem si, že bychom to mohli zkusit u nás.
Proč je zrovna o slepém děvčátku?
Kdysi můj manžel, dokumentarista, přinesl domů kroniky z internátní školy pro nevidomé děti v Levoči. Připravoval film o tomto místě. Z jeho námětu však film nevznikl, ale já jsem si v těch denících přečetla klíčovou zprávu. Nevidomé děti byly na výstavě ovoce a jako jediné měly dovoleno se vystavených exponátů dotýkat. Představila jsem si ty děti a najednou mezi nimi byla malá Mimi, trochu vážné, ale vnímavé děvčátko. Začala jsem vyprávět její příběhy i mým dcerám před spaním. Velmi se mi líbil její intimní a nový svět za zavřenýma očima. Ale byla jsem překvapená, jak velmi se líbil i mé dceři. Najednou to do sebe zapadlo, ten svět nevidomého děvčátka, který by se dal ostatním dětem, které vidí, přiblížit právě animací. Ohledně spolupráce na seriálu jsem oslovila moji kamarádku, profesionální scenáristku Katku Molákovou. Ona dobře věděla, že i Mimi bude potřebovat kamarádku, aby příběhy byly dobrodružnější a veselejší. A nejen to, staly se univerzálnějšími, protože byly o toleranci a přátelství.
Jaký je vztah Lízy a Mimi?
Je neobyčejný tím, že je obyčejný. Jsou to dvě kamarádky, které jsou ve svém vztahu rovnoprávné a bez předsudků.
U knihy jsou uvedena jména také dalších spoluautorek. Můžete přiblížit, jak probíhala vaše spolupráce?
Máme tam teď vlastně čtyři jména, také s Annou Vášovou, která rovněž spolupracovala na scénáři. Knihu podle scénáře více méně napsala Katka Moláková. Ale protože ten scénář nebyl lehký oříšek a všechny jsme se na něm podílely, mám takový filmařský titulkový zvyk uvádět všechny, kteří dílo tvořili. I když jde o krátký 26minutový film, na samotném scénáři jsme pracovali téměř dva roky.
Kdo stojí za ilustracemi knihy?
Je to také takový filmařský teamový přístup. Přestože postavičky Mimi a Líza jsou mým rukopisem, Světýlko je zase „dítě“ Borise Šímy. Ale celkový vizuál knihy vytvořila Ivana Šebestová. Ona je i režisérkou filmu, vedla animaci i vizuální stránku filmu.
Jaké jsou ohlasy dětí na knihu. Dostáváte od nich dopisy, obrázky?
Ano, překrásné! Nejvíce mě však dojímá, když zkoušejí chodit se zavřenýma očima.
Je příběh Mimi a Lízy určený nějaké konkrétní věkové skupině?
Zamýšleli jsme ho pro děti od 5 do 8 roků.
Kdo stojí za ilustracemi knihy?
Je to také takový filmařský teamový přístup. Přestože postavičky Mimi a Líza jsou mým rukopisem, Světýlko je zase „dítě“ Borise Šímy. Ale celkový vizuál knihy vytvořila Ivana Šebestová. Ona je i režisérkou filmu, vedla animaci i vizuální stránku filmu.
Jaké jsou ohlasy dětí na knihu. Dostáváte od nich dopisy, obrázky?
Ano, překrásné! Nejvíce mě však dojímá, když zkoušejí chodit se zavřenýma očima.
Je příběh Mimi a Lízy určený nějaké konkrétní věkové skupině?
Zamýšleli jsme ho pro děti od 5 do 8 roků.