Začít hrát

Recenze: Dívka v pasti

V pasti na kraby je nalezena mrtvá žena. Policisté ji nedokáží identifikovat a téměř to vypadá, že nikdy neexistovala. Případu se ujímá Tracy Crosswhiteová, kterou dlouhá léta pronásledují vzpomínky na její zavražděnou sestru. Má vůbec šanci uspět a odhalit soupeře, který moc dobře ví, co dělá?

Americký spisovatel Robert Dugoni vystudoval práva a této profesi se věnoval desítky let. Působil v San Francisku, ale stále snil o tom, že bude spisovatelem. Dnes žije v Seattlu, píše thrillery a média ho označují za „nesporného krále právnického thrilleru“. Ve světě se proslavil sérií s vyšetřovatelkou Tracy. První díl série, kniha Hrob mé sestry, se okamžitě po vydání stala bestselerem a obsadila první příčky prodejnosti. Následovaly neméně úspěšné romány Její poslední výdech a Rudí jezdci. Aktuální Dívka v pasti vychází v nakladatelství Vendeta.

Robert Dugoni je autorem kritikou uznávané pětidílné řady o právníkovi Davidu Sloaneovi a velký ohlas vyvolaly i samostatné romány. Odborníci jeho knihy přirovnávají k mistrům v žánru thrilleru, ať už právnického nebo špionážního. Až si Dívku v pasti přečtete, bude vám jasné, že slova chvály jsou naprosto zasloužená. Tohle totiž není tuctový krimi román založený na policejním vyšetřování, kde prim hrají výslechy a podrobné popisy, jak policisté postupují při vyšetřování. Tohle je příběh založený na šokujících zápletkách a hodně chytrých nápadech.

A navíc je tu hlavní hrdinka, která vám bude sympatická, ačkoliv se o to nijak nesnaží. Tracy je v podstatě obyčejná ženská. Není nijak nápadná, nestřídá muže ani neholduje drogám. Docela příjemná změna, viďte? Tracy pracuje, má stabilní vztah a jediné, co by ráda změnila, je minulost. Kdysi přišla o sestru, a tak si i nyní není jistá, zda je dobrý nápad zabývat se případem ženy nalezené v pasti na kraby. Jenomže povinnost a snaha pomoci ostatním jsou pro Tracy prvořadé. Zakousne se do vyšetřování a dělá to neuvěřitelně lidským způsobem. V první řadě musí objasnit, kdo zavražděná je. Protože tady se někdo hodně snažil, aby nikdo neodhalil identitu oběti.

Dívka v pasti je komorní, rodinná a všichni padouchové se nějakým způsobem znají. Nemusíte mít tedy obavu, že by se na posledních stránkách najednou objevila zločinecká organizace, která obchoduje s bílým masem. Ne, tady je to hodně osobní a nehrozí, že by autor vyčaroval neznámého vraha až na posledních stránkách. Jako detektivka je „Dívka v pasti“ férová. Jsou tu vodítka k vyřešení, ale stejně se vám to nepovede. V tomhle ohledu je příběh podobný zamotaným právnickým thrillerům.

Jedna skutečnost se dá vykládat různými způsoby a do poslední chvíle není jasné, jaká je pravda. Velkou roli tu mají ženy, přátelství mezi nimi a my můžeme sledovat i myšlenky zavražděné. To díky jakémusi deníku, ve kterém vzpomíná na to, co se přihodilo. Ale opět. I tohle může být past. Proč by vám to autor ulehčoval, když vás může zmást, že? Zápletky jsou komplikované a rafinované. Zločin je sice brutální, ale není tu nouze o dojemné scény. Dívka v pasti je skvělá ukázka detektivky, kterou neodložíte, dokud nebudete znát tajemství všech postav. A možná, že si nějaké překvapení přichystala i Tracy.