BLACK FRIDAY = čtení a zábava od 39 Kč

Recenze: Kniha osudu

archiv revue
Román Kniha osudu íránské socioložky a psycholožky Parínúš Saníí, jež pracovala jako vedoucí výzkumného oddělení v Nejvyšší koordinační radě pro technické a odborné vzdělávání Ministerstva školství v Íránu, je v její rodné zemi zakázán. Proč? Protože podává reálný obraz íránské společnosti a přístupu zejména k ženské otázce v jeho surové podobě. Postavení žen v těchto končinách není zrovna ukázkové, to už víme, ale prozatím máme k dispozici velmi málo autentických výpovědí žen, kterých se to přímo týká.

Společenská tabu, domluvené sňatky, dětské nevěsty, silný vliv mužských jedinců, podřízenost ženského pohlaví a často až brutální fyzické i psychické napadávání. Tohle všechno jsou záležitosti, které si jen těžko umíme představit, přesto se dějí a zažívá je i Masúme, hlavní hrdinka tohoto románu. V knize sledujeme její životní pouť od dětských let a dospívání až po stáří, a to od doby před revolucí v roce 1979, která předznamenala konec íránské monarchie, přes období Islámské republiky, kdy se vlády ujali islámští fundamentalisté, až po současnost.

Masúme vyrůstá pod silným vlivem svých fanaticky naladěných bratrů, kteří s ní nemají slitování. Za malicherný prohřešek se chtějí sestry co nejrychleji zbavit, proto se ji rozhodnou v šestnácti letech provdat za naprosto cizího muže. Naštěstí byl vybrán Hamíd, muž citlivý, vstřícný, sečtělý, se smyslem pro rovnoprávnost. Manželství chápal jako partnerství, spolupráci a vzájemné porozumění. Ovšem i on má svou stinnou stránku, díky níž se Masúme dostane během svého života jak na vrchol, tak na samotné dno. Hamíd byl totiž členem organizace vzbouřenců a Masúme je vtažena do nebezpečných praktik proti šáhovu režimu, aniž by si to vůbec uvědomovala! S Hamídem postupně počnou tři děti. Ani v té nejhorší noční můře by ji však nenapadlo, že bude každodenně bojovat za práva vlastní rodiny. A musím říci, že ve svém nasazení byla naprosto neuvěřitelná.

Se změnou režimu se i v tomto příběhu setkáváme s tzv. „převlékáním kabátů“, které je nám důvěrně známé z naší nedávné historie. Z chování některých lidí se mi dělalo doslova zle! Se skolením monarchie a nastavením nového, porevolučního řádu, si však Íránci nevěděli moc rady. Koho chvíli oslavovali jako hrdinu revoluce, toho po čase obvinili za protirevoluční aktivity či šíření komunistické ideologie. Ve společnosti, jež se zdánlivě jevila sjednocená, se vyskytovaly naprosto protikladné reakce. Do toho započala válka s Irákem.

Když už byla Masúme přesvědčena, že ji bůh provedl tím nejbolestivějším obdobím, hodil jí pod nohy balvan nový, ještě větší. To nejhorší ji totiž teprve čekalo. Odloučení od obou synů. Jeden před válkou uprchl včas ilegálně přes hranice, ten mladší, který byl nesmírně citlivý, nakonec na frontu musel. Jaká muka prožívá matka odvedeného dítěte, jež neví, zda se jí vrátí živ a zdráv? Pro Masúme nastala doba apatie naplněná ukrutnou bolestí a nesmírným utrpením. Poznala stavy, kdy se nacházela na pokraji zoufalství, div nezešílela.

Těmito slovy, jako by mi mluvila z duše: „Chci, aby ses spoléhal na vlastní rozum a názory, zvažoval, co je dobré či špatné na tom, co čteš a co se učíš, a pak se sám rozhodl a vyvodil z toho závěry. Samotná ideologie tě polapí a přinutí vytvářet si předsudky, bude tě nutit k předpojatosti a zabrání ti v samostatném myšlení a vytvoření nezávislého názoru. A nakonec tě promění v omezeného fanatika“ (str. 418).

Začátek závěrečné kapitoly mě povzbudil na duchu a věřila jsem, že i na Masúme se konečně usměje troška toho štěstí. Omyl, konala se porážka. Totální porážka ohromné bytosti, která si zasloužila můj neskonalý obdiv.

Po dočtení ve mne zůstává hořká pachuť, svírá mě vztek a beznaděj. Nakonec mě nejvíce zklamaly její děti, do jednoho! Ty, které by matce, jež pro ně dělala celý život první poslední, měly přát ze srdce to nejlepší, ji odsoudily k samotě a pocitu opuštěnosti.

V Íránu mám kamarádku, rodilou Peršanku. Její život nepatří mezi ty nešťastné, spíše naopak. Otec, a později ani manžel, jí nijak nebrání v plnění si nejrůznějších snů, nebrání jí ve vycestování do zahraničí, i z toho důvodu jsem ji mohla přivítat v České republice. Ovšem je pravdou, že co se týká politických témat, těm se v hovoru zásadně vyhýbá.

Kniha osudu zasáhne každou ženu a každá by si po přečtení měla uvědomit, jestli role, kterou v rodině a společnosti zastává, je opravdu taková, jakou si vysnila, jakou si představovala, protože na rozdíl od jiných kultur máme sílu to ovlivnit nebo alespoň v nějakém měřítku pozměnit. Máme jednoduše na vybranou!

Autor: Denisa Šimíčková

Nenechte si uniknout zajímavé články!
Informace o nových článcích, soutěžích, knihách a akcích Vám rádi pošleme e-mailem.
Související produkty
Líbí se Vám tento článek? Sdílejte jej s přáteli.
zanechte komentář (zprávu)

Nejnovější články

Možná jste o Abhejali Bernardové dosud neslyšeli, a my bychom to rádi napravili. Tahle inspirující žena jako desátý člověk na světě dokončila výzvu „Oceans Seven“. Je první člověk pocházející ze země bez moře, každou přeplavbu navíc zvládla na první pokus. Pracuje jako překladatelka a šéfka nakladatelství Madal Bal. Je také mistryní ČR v běhu na 100 km a 24 h, od 18 let se věnuje meditaci. O svých výpravách nejen po světě, ale hlavně do vlastního nitra, napsala knihu Dokud voda neskončí. Nedávno vyšla i audiokniha, kterou namluvila Tereza Bebarová.
V sobotu 16. listopadu jste se mohli v Ostravě setkat s Karin Krajčo Babinskou, autorkou knižní novinky Čarodějky, která se konala v DOMĚ KNIHY KNIHCENTRUM.cz. Autorku doprovodil Richard Krajčo.
„Manžel je Nebesy. Žena je Zemí. Manžel je sluncem, což jej činí stálým, jako je ona jasná koule. Žena je měsícem, ubývajícím a mizejícím, ale nevyhnutelně slabým. Nebesa jsou uctívána na obloze nad námi, země je dole, špinavá a šlape se po ní.“ – citace z knihy, str. 196 –