Začít hrát

Recenze: Ostrov

Čtyřiadvacetiletá Heather se vdala spíš proto, že neměla kde bydlet. Díky o dvacet let staršímu manželovi vyvdala dvě děti. Celá rodina se vydává do Austrálie a to, co se zdálo příjemnou dovolenou, se změní v boj o život. Heather se musí postarat nejen o sebe, ale i o děti, které jí k srdci příliš nepřirostly.

Adrian McKinty (1968) je spisovatel irského původu. Na prestižních anglických univerzitách vystudoval práva a filozofii. Během studií se zamiloval do americké studentky a spolu s ní odcestoval do USA. Tam vystřídal řadu povolání, poté zakotvil v Coloradu jako učitel angličtiny. Na přelomu tisíciletí se rozhodl, že se stane spisovatelem z povolání. Slávu mu přinesla drsná detektivní série s detektivem Seanem Duffym. Ta má sedm svazků a už se jí prodalo přes čtvrt milionu výtisků. První tři svazky vyšly i u nás.

Autor získal za své knihy řadu literárních cen. Akční román Ostrov vychází v nakladatelství Vendeta a jde o hodně napínavé čtení na pomezí krimi a hororu. Hlavní hrdinkou knihy je mladičká Heather, která celý příběh vypráví ze svého pohledu. O ní se toho tedy dozvíme nejvíc. Heather je upřímná holka, a tak přizná i to, proč se vdala a proč se stala nevlastní mámou dvou dětí. Pubertální dívka a malý chlapec ji příliš nezajímají a nutno přiznat, že averze je oboustranná. Heather je typ hrdinky, se kterou budete od počátku knihy polemizovat a umím si představit, že vám její rozhodnutí budou připadat zvláštní.

No aby ne. Vdala se hlavně proto, že neměla kde bydlet a byla naprosto švorc. K dětem přistupuje jako k exotickým zvířatům a nijak se nesnaží získat si jejich lásku a důvěru. Když rodina společně vyráží do Austrálie, kde se má její manžel zúčastnit lékařského kongresu, jde spíše o čtyři neznámé lidi, co si nemají co říct. Všechno se změní ve chvíli, kdy děti zatouží po výletě do australské divočiny. Rodina se dostává na odlehlý ostrov a brzy má zjistit, že zdejší obyvatelé si žijí po svém. Dodržují vlastní pravidla a návštěvníci slouží jen k tomu, aby byli okradení o všechny peníze, co u sebe mají.

Manžel Heather omylem srazí jednu z místních žen a ta je na místě mrtvá. Manželé se rozhodnou zločin ututlat, ale to není možné. Celá rodina se stane rukojmími vyšinutých obyvatel, kteří se nijak netají tím, že je hodlají zabít. A tak Heather musí vymyslet způsob, jak přežít. Z povrchní ženy se stává nezávislá a silná hrdinka, která si uvědomí, co je v životě nejdůležitější a na čem záleží. Ostrov je adrenalinová jízda, která vás bude šokovat svou krutostí. Autor si nepotrpí na sladké řečičky a nijak ho netrápí, jak moc jste útlocitní. Akci střídají dialogy, na nic dalšího tu není místo.

V téhle knížce je hodně zabíjení, krve i násilí, ale on o tom píše tak, jako kdyby si psal nákupní seznam. Stručně a naprosto bez emocí. Heather se setkává s různými lidmi, dozvídá se, jaká dramata je potkala, a nebude tu nouze o vypjaté scény. Buď jsou akční, anebo dojemně lidské. Jestli si libujete v popisech, navazování atmosféry nebo líčení přírody, tak raději sáhněte po jiné knize.

Ostrov je surový stejně jako australská divočina. A jak hrdinové zjistí, přežít v ní není vůbec nic jednoduchého. Ne-li nemožného. A ještě těžší je spolehnout se na lidi, se kterými nemáte nic společného.