Recenze: Ostrov žije

V lednu vyšla u nakladatelství Pointa kniha Veroniky Opatřilové Ostrov žije a její debutový počin je nadmíru zajímavý – před očima se nám formuje ostrov a jeho obyvatelé a nic není takové, jak se na první pohled může zdát…

Pár slov o autorce

Veronika Opatřilová miluje pečení sušenek a vůni kardamomu, chodí denně do lesa a má jednu kočku, i když by jich rozhodně chtěla víc. Škola ji nikdy nebavila, ale bavily ji jazyky, proto pracuje jako překladatelka ze švédštiny. Píše skoro pořád, občas na blog Sverige.cz o Švédsku, občas povídky a hodně romány. Myslí si, že nejlepším místem pro život je ostrov, jakýkoli, protože kamkoli se člověk podívá, všude uvidí moře.

K příběhu

Autorka nám vykreslila – a to doslova, jelikož na začátku knihy máme názornou mapku, ke které jsem se často vracela a děkuji za ni – magický ostrov plný nespoutané přírody a jejích svérázných obyvatel. Sledujeme hlavně příběhy třech mladých lidí: divoké a nespoutané Kite, jejího nejlepšího kamaráda a následně milence Grasse a dívky z města Betony, která je trochu jiná než ostatní. Jak se jejich životní poutě spojí, přetnou a ovlivní, to se dozví až čtenář v příběhu o nádherné přírodě, lásce, radostech i strastech dospívání a hledání sebe sama v příběhu o ostrově, který je středobodem vyprávění.

Vlna sem a vlna tam

Ostrov žije je meditativní příběh s magickými prvky, kdy si nemůžeme být jisti, že to, co nám autorka servíruje, je realita nebo ne. Příběh se přelévá jako moře a prostě jen tak plyne. Na mě osobně působil příliš lyricky až popisně, chybělo mi tam něco navíc. Na druhou stranu je mi jasné, že většině čtenářů se právě tato popisnost a dvojznačnost, tedy že si příběh mohou vyložit po svém, bude zamlouvat. Citová linka převažuje nad příběhovou i logickou, což ale nemusí být nutně špatné. Knihu doporučuji všem snílků, romantickým duším a lidem, kteří se hledají a nechají se okouzlit zázračným místem jako je Ostrov.

Hodnocení: 70 %

Autor: Iva Lutonská