Čtenáři, kteří jsou již blíže seznámeni s původním příběhem z komiksu nebo neo-noirové filmové adaptace z roku 2009 (situace najdi 10 rozdílů), budou snad příjemně překvapení z přístupu k dějové i výtvarné stránce. Ti, kteří se z jakéhosi důvodu pokusí přečíst si děj „chronologicky“ – bez seznámení se s původním kontextem příběhu (jak vůbec můžete v noci spát?!, ehm jde to, ale dře to) – můžou ocenit práci Darwyn Cooke (ocenění Eisner/Harvey/Joe Shuster *wink wink*) a Amandy Conner (Harley Quinn, Power Girl, Atlee).
Minutemani - první část. Kreslířský retro přístup Darwyn Cooke (něco jako the New Frontier, ale víc depresivní) ladí k době, kdy se děj odehrává, a zároveň drží esenci přístupu k vizuální návaznosti komiksových panelů. Toto můžeme sledovat hlavně v prvních stránkách každé kapitoly, kde se objevuje opakující se kruhový motiv, jako tikající hodinky se opakuje i v samotných ojedinělých kruhových panelech (ano kruhový panel, vím, jak to zní! Ale jak se začtete, bude to dávat smysl). – kultovní 3x3 panelové rozdělení stránek je nejdříve méně citelné, ale později nabírá na intenzitě. Jakoby se „samotný chladný způsob vyprávění“ formátu 3x3 teprve postupně formoval. Avšak pokud odhlédnu od vizuální stránky odpovídající reklamě na prací prášek ze čtyřicátých let, děj je řekněme doplňující. Než aby měl vlastní sdělovací hodnotu, jedná se spíše o převyprávění informací, které již máme ladněji a úsporněji v původním díle (příliš kruté? Nebo původní Strážci jsou tak dobří?). Co mohu říci na pozitivní notu, je způsob, jakým se autor vypořádal s okrajovou postavou Siluety, (Huray! Queer reprezentace).
Hedvábný přízrak - druhá část. Počátek ústřední postavy nám přibližuje způsob, jakým pracuje Amanda Conner. Vdechnutí ženského pohledu je citelně znát jak z vizuálního tak vypravěčského hlediska. Což může být vnímáno jako nekompatibilní k původnímu zdrojovému materiálu – sám si nedovolím argumentovat pro jednu ani druhou možnost. Stránky samotné jsou citelně v duchu původních Strážců, jak z technického hlediska, tak formou referencí na drobné detaily. Velmi pevně se držící formy panelového 3x3 rozložení se skoro neodchyluje od originálu. Jsou zde momenty – odkazy na umělecká díla, což vnáší přidanou hodnotu – které přicházejí skoro nepovšimnuté a ukazují skutečné pochopení podstaty kvalit originálu. Jsou to odkazy k něčemu, co již máme znát, ať už to je výkřik od Muncha, hnutí hippie nebo Strážci od Moora. Co mi vytvořilo úsměv na tváři, bylo posledních pár stránek, které čtenáře až táhnou za ruku k návaznosti na moment, kdy poprvé vidíme Hedvábný přízrak v Strážcích.
Závěrem bych knihu zhodnotil jako ne moc šťastný projekt hned od počátku, jelikož navazovat na Strážce je více nebezpečné, než jít proti Dr. Manhattenovi sebelépe ozbrojen. V kontrastu se zbylými díly je však toto ten nejvíce věrný a fungující (viděl jsem Před strážci Komediant Rorschach, a jsem rád, že píšu recenzi na tenhle díl). Co mohu říci, že Před strážci může navnadit čtenáře, aby si znovu přečetl Strážce a to samo o sobě je příjemný závěr.
Autor: knihkupec Peťa (DK Ostrava)