LEPORELOBRANÍ – knihy pro mrňata za 29 Kč

Recenze: Zatloukání hřebů

Ema Březinová se vrací do domu svého dětství a mládí. Jakž takž se vyrovnala s tragickými událostmi, které se tu přihodily, a pokouší se vést normální život. Bohužel si ji najdou smrt, osamělost a šílenství. Kdo je na vině? Ztráta bratra? Otcův deník? Uctívači ďábla? Anebo je všechno úplně jinak?

Vilém Koubek (1988) se od mládí zabýval videoherní žurnalistikou. Po studiích bohemistiky na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity se věnoval také editaci textů. Díky tomu se dostal k vydávání komiksu Korektor. V současnosti je redaktorem časopisu „100 + 1 zahraniční zajímavost“. Do světa literatury vstoupil v roce 2018 románem „Čepel entropie“. Vilém Koubek má na svém kontě několik oceňovaných knih. Nejnovější Zatloukání hřebů vychází v brněnském nakladatelství Host.

Pokud už jste měli s autorem čest, pak víte, že jeho prózy jsou komplikované a na hony vzdálené všemu, co zavání komercí a kýčem. Zatloukání hřebů je těžké zaškatulkovat, autor totiž promíchal různé žánry. Dokonce i ty, které z podstaty věci nejdou dohromady. Naprosto geniálním způsobem spojil tzv. nízkou a vysokou literaturu, zaexperimentoval s formou i jazykem, aby vzniklo něco, od čeho se neodtrhnete a o čem budete přemýšlet ještě dlouho po přečtení. Vlastně je docela možné, že se nedokážete rozhodnout, jak to celé vlastně bylo. Co je realita? Čemu můžu věřit?

Horory byly odjakživa řazeny mezi pokleslou literaturu, ale Zatloukání hřebů není čistokrevný horor. Záleží na vašem vkusu, já bych se spíše přikláněla k psychologickému thrilleru. Hlavní hrdinkou příběhu je Ema Březinová. Ta se jednoho dne dozví, že jí zemřela matka. Ema se proti své vůli vrací do domu, kde vyrůstala s rodiči a bratrem. V minulosti došlo k několika tragickým událostem, na které se mladá žena pokoušela zapomenout. Během jedné noční výpravy na místní sídliště obestřené strašidelnými historkami se ztratil její bratr a jeho kamarád. Dívka, která je doprovázela, skončila v péči psychiatrů a odstěhovala se z Česka.

Že vám to něco připomíná? Sami aktéři si dělají legraci z toho, že prožívají něco, co bylo zfilmováno, a po vzoru herců si natáčí všechno, co dělají. V tomhle ohledu autor dokazuje, že má nadhled a smysl pro ironii. Trojice studentů se chová jako klasičtí puberťáci a je radost číst jejich rozhovory odposlouchané v reálu. V kontrastu s tím je deník Emina otce, akademika, který celý život zasvětil vědě. Deník začal psát poté, co se syn ztratil. Otec se snažil rozumově vysvětlit, k čemu došlo, a o totéž se později pokouší i Ema. Do hry vstupují věci mezi nebem a zemí v podobě náboženského kultu uctívajícího ďábla.

Některé pasáže připomínají filozofické a náboženské traktáty a číst Zatloukání hřebů není nijak jednoduché. Stejně jako je náročný styl psaní, je náročné i pochopení toho, co se děje. Otázka ale je, zda jde vůbec pochopit. S tím si lámal hlavu Emin otec, ona sama a hlavu si budete lámat i vy. Nabízí se několik možných řešení a je jen na vás, jak knihu pojmete. Spolehnete se na rozum a vědu, anebo se vám bude více zamlouvat koketování s kultem, kterému jeho členové po staletí přinášeli lidské oběti? Buď, jak buď, Zatloukání hřebů je plné temné krásy i brutální poetiky a rozhodně stojí za přečtení.