Kerstin Signe Danielsson a Roman Voosen jsou švédsko-německou autorskou dvojicí, které už v Česku vyšlo pět thrillerů. Ty stejně jako tuto novinku vydalo nakladatelství Moba. Předchozí díly volně navazující série byly velmi nadprůměrné, ale thriller Archanděl šel ještě dál. Je evidentní, že Švédka Kerstin Signe Danielsson (1983) a Němec Roman Voosen (1973) vytvořili dílo, které se může stát celosvětovým trhákem. Kniha je skvělým koktejlem toho nejlepšího, co kdy v žánru detektivky vyšlo, a na své si přijdou milovníci thrillerů, krimi románů i klasických detektivek – hádanek.
Autoři si vybrali atraktivní a aktuální téma, které pojali velmi zasvěceně. Důležitá je tu politická situace ve Švédsku, ale Danielsson a Voosen naštěstí ani na chvíli nezapomněli na to, že píšou o lidech a pro lidi, proto spojili atraktivní témata s velmi čtivým stylem. Velký prostor dostali policisté a vy budete žasnout, co všechno je ještě možné vymyslet. Třebaže tu prim hraje pátrání po brutálním vrahovi, vyšetřovatelé se musí poprat se svými hříchy z minulosti. V tomto ohledu je příběh velmi drsný a místy připomíná konspirační thrillery plné intrik.
Autoři se věnovali i svým vedlejším postavám, proto všichni působí nesmírně reálně a vy jim bez problémů porozumíte. Danielsson a Voosen se dokázali vyhnout klišé stejně jako moralizování nebo poučování, ačkoliv by k tomu hlavní téma mohlo svádět. Archanděl je plnokrevný thriller plný otřesných skutečností, které mohly být inspirované skutečnými událostmi. Zápletka je promyšlená do nejmenších detailů, všechno souvisí se vším, důležité jsou i maličkosti a na konci do sebe všechno nádherně zapadne. Jedna nebo dvě věci možná zůstanou otevřené, ale rozhodně nejde o nic, co by mělo vliv na hlavní zápletku.
To, v čem jsou Danielsson a Voosen výjimeční, je jejich schopnost psát o intimních věcech. Oba odhodili veškerý stud a bez zábran píšou o věcech, které dělají lidi lidmi. Vypíchli drobnosti, které cítíme a provádíme, ale o kterých neradi mluvíme. Autoři se řídili zásadou „Nic lidského mi není cizí“ a dotáhli ji do extrému. Postavy jsou věrohodné, skvěle vykreslené a vy se o nich dozvíte i věci, které by nikdy nikomu nesvěřily. A to vše pouze díky několika větám nebo odstavcům, protože Danielsson a Voosen se snaží o stručnost, a jestli je jim něco cizí, je to rozvleklé žvanění.
Týmu policistů šéfuje zkušená Ingrid. Vrchní komisařka se potýká s řadou osobních problémů, kolegové jí házejí klacky pod nohy a ona stále neví, jak se chovat vůči mladší kolegyni Stině. Stina se do Švédska přistěhovala z Berlína, kde pracovala na kriminálce, a upřímně řečeno, je to neřízená střela. I ona má ve skříni řadu kostlivců a nechce, aby kdokoliv odhalil její temná tajemství. Velkou roli tu mají i rodinní příslušníci policistů a i díky tomu není v této knize nouze o šokující překvapení.
Thriller Archanděl není líbivá pohádka pro dospělé, ale drsný příběh z titulních stránek novin. Pokud se chcete dozvědět, jaká zvěrstva jsou možná v civilizovaném světě, rozhodně si přijdete na své. Kniha potěší i ty, kteří si „jen“ chtějí přečíst mistrně napsaný román, který má kvality toho, čemu literární vědci říkají vážná literatura.
Autor: Veronika Černucká